HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie (An Introduction to Deaf Education). In Pipeková, J. et. al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené. Brno: Paido, 2010, p. 141-156, 15 pp. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-7315-198-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Uvedení do surdopedie
Name in Czech Uvedení do surdopedie
Name (in English) An Introduction to Deaf Education
Authors HORÁKOVÁ, Radka.
Edition 3. přepracované a rozšířené. Brno, Pipeková, J. et. al. Kapitoly ze speciální pedagogiky, p. 141-156, 15 pp. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob, 2010.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-198-0
Keywords (in Czech) Surdopedie; sluchové postižení; včasné odhalení sluchového postižení; sluchadla; kochleární implantáty; český znakový jazyk; tlumočnický proces; hluchoslepota
Keywords in English Deaf education; hearing impairment; early detection of hearing loss; hearing aids; cochlear implants; Czech sign language; interpreting process; deafblindness
Tags deaf education, hearing impairment
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 22/4/2013 14:29.
Abstract
Kapitola představuje informace ze speciálně-pedagogické disciplíny - surdopedie. Zabývá se problematikou výchovy a vzdělávání jedinců s postižením sluchu, diagnostikou sluchových vad a sluchovou protetikou. Pozornost je dále věnována komunikačním formám osob se sluchovým postižením, českému znakovému jazyku a problematice kombinovaného postižení - hluchoslepotě. Kapitola je výsledkem teoretického výzkumu národních konceptů výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením.
Abstract (in English)
The chapter offers insight into the special education area - Deaf Education. There is introduced the concept of education of the hearing impaired children, emphasized an importance of early detection of hearing loss and described possibilities of compensation of hearing impairment. The chapter also deals with a developing of communication skills, an interpreting process of Czech sign language and a dual sensory disability issues - deafblindness. The chapter is a result of theoretic research focused on national concepts of deaf education.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 19/8/2024 20:42