NĚMEC, Jiří. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. (Research and Education of Socially Disadvantaged Pupils. Roma pupils, refugee children, theory, research, educational strategies.). 1. vyd. Brno: Paido, 2012, 221 pp. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-7315-224-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie.
Name (in English) Research and Education of Socially Disadvantaged Pupils. Roma pupils, refugee children, theory, research, educational strategies.
Authors NĚMEC, Jiří.
Edition 1. vyd. Brno, 221 pp. Sociálně pedagogický výzkum. 2012.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-224-6
Keywords (in Czech) výzkum, edukace, sociálně znevýhodnění žáci, romští žáci, děti cizinců, edukační strategie
Keywords in English research, education, socially disadvantaged pupils, Roma pupils, refugee children, educational strategies
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D., učo 35929. Changed: 24/2/2013 14:33.
Abstract
Publikace vydaná v nakladatelství Paido (2012) prezentuje výsledky celého řešitelského týmu ve formě dílčích kapitol. Výzkumné šetření se soustřeďuje na dvě cílové skupiny - romské žáky a děti uprchlíků. Součástí každé kapitoly je popis metodologie výzkumu, analýza dat, ale též doporučení pro pedagogickou praxi. Na úvodní teoretický přehled konceptů sociálního znevýhodnění navazuje kapitola prezentující nově vytvořenou teorii vícečetných faktorů, která vysvětluje možné vzdělávací neúspěchy romských žáků. V následujících dvou kapitolách je ve vztahu k cílovým skupinám diskutována problematika vhodnosti metodologických přístupů, ale též diagnostických testů, nejdříve z psychologického pohledu kognitivních procesů a následně prostřednictvím fenomenologického přístupu, především metody MCA (Meaning constitution analysis). Navazující část vysvětluje a odhaluje jazykové konstrukce výkladu sociální reality v tematice soužití Romů a většinové společnosti z pohledu žáků druhého stupně dvou vybraných základních škol a to prostřednictvím metody diskursivní analýzy. Následující dvě kapitoly zaměřují svoji pozornost na problematiku vzdělávání dětí cizinců. Autoři nejdříve představují pragmatickou kompetenci a její nedoceněnou funkci ve struktuře osvojování nejen nového jazyka, ale i nové kultury. Vycházejí z myšlenky, že doposud byl podceňován vliv kultury na jazyk a proto se soustřeďují nikoliv pouze na organizační strukturu jazyka (lexikálně-gramaticko-syntaktickou složku), ale především na význam sociálního prostředí, z něhož jazyk vyvstává. Navazující text pak poukazuje na praktické problémy výuky žáků uprchlíků v prostředí základní školy. Druhá část monografie prezentuje možné edukativní strategie a to tzv. divadla ve výchově, prostřednictvím simulačních her a též skrze informální edukaci a filozofování s dětmi. Propojení výzkumných zjištění a návrhy edukativních strategií tak tvoří kompaktní odborný celek, který je určený jak odborné veřejnosti tak také studentům pedagogických a učitelských oborů.
Abstract (in English)
The monograph published by the publisher Paido (2012) presents the results of the research team in the form of individual chapters. The research focuses on two target groups - the Roma pupils and the children of refugees. Each chapter contains the description of the research methodology, the data analysis, but also some recommendations for the educational practice. After the introductory overview of the theoretical concepts of the social disadvantage continues the chapter presenting the newly created theory of the multiple factors that can explain educational failure of the Roma pupils. The next two chapters discussed in the relation to the target groups the issue of the suitability of methodological approaches, but also the suitability of the diagnostic tests, first from the psychological point of view of cognitive processes and afterwards through the phenomenological approach, primarily the MCA method (Meaning Constitution Analysis). The continuing chapter explains and exposes the linguistic construction in the interpretation of the social reality of the theme of coexistence of the Roma and major society from the perspective of the students of two selected secondary schools, this explanation comes through the methods of the discourse analysis. The following two chapters focus the attention on the issue of education of children of foreigners. The authors first present the pragmatic competence and its unrecognized function in the structure of not only learning a new language but also of learning the new culture. The authors based the idea that so far has been underestimated the influence of the culture on the language and therefore they focus not only on the organizational structure of the language (the grammatical and lexical-syntactic components), but also on the importance of the social environment from which the language arises. The following text refers to the practical problems of teaching the refugee pupils in the elementary school. The second part of the monograph presents some possible educational strategies for example the theater in education, the simulation games and also through the informal education or the philosophizing with children. The connection of the research findings and the suggestions of the educational strategies form the specialized unit which is designated for the professional community as well as for the students of the pedagogical disciplines.
PrintDisplayed: 27/8/2024 19:21