Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inbook{1089547, author = {Strobachová, Barbara}, address = {Brno}, booktitle = {Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie}, editor = {Jiří Němec (ed.)}, keywords = {Educational barriers; Roma children; social-pedagogy research; phenomenology}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-7315-224-6}, pages = {51-69}, publisher = {Paido}, title = {Bariéry v edukaci romských žáků : Fenomenologický přístup v sociálně-pedagogickém výzkumu}, year = {2012} }
TY - CHAP ID - 1089547 AU - Strobachová, Barbara PY - 2012 TI - Bariéry v edukaci romských žáků : Fenomenologický přístup v sociálně-pedagogickém výzkumu VL - Sociálněpedagogický výzkum PB - Paido CY - Brno SN - 9788073152246 KW - Educational barriers KW - Roma children KW - social-pedagogy research KW - phenomenology N2 - Cílem kapitoly Barbary Strobachové „Bariéry ve vzdělávání ve zkušenosti romských dětí (Fenomenologický přístup v sociálně-pedagogickém výzkumu)“ bylo představení relativně nové fenomenologické metodologie jako užitečného nástroje pro účely výzkumu v sociálních vědách. Jednou z příčin, proč výzkumy z těchto oborů jsou často diskutabilní v komparaci s pozitivistickými tradicemi, je podle jejího názoru „zaostávání metodologie za praxí“. Tuto svoji tezi autorka ilustruje dále v části pojednávající o výzkumu bariér ve vzdělání romských žáků. V další části kapitoly autorka vysvětluje, jaký přínos v této oblasti může mít fenomenologická metodologie a představuje nám samotné principy fenomenologického přístupu: zkoumání objektivní reality je nahrazeno fenomény, jakožto objekty lidské zkušenosti. V důsledku toho se fenomenologický výzkum věnuje analýze zkušenosti z přímé výpovědi jedince. Jak se zmíněné principy odráží v konkrétní technice a jak vypadá realizace výzkumu je v textu ukázáno v posledních dvou částech textu. Ty obsahují popis Meaning constitution analysis (MCA), metody analýzy textu vycházející z teorie zakladatele fenomenologie E.Husserla a konečně i shrnutí výsledků dvou částí výzkumu na téma „Bariér ve vzdělávání romských dětí“, které v minulosti autorka pomocí této metody realizovala. ER -
STROBACHOVÁ, Barbara. Bariéry v edukaci romských žáků : Fenomenologický přístup v sociálně-pedagogickém výzkumu. In Jiří Němec (ed.). \textit{Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie}. Brno: Paido, 2012. s.~51-69. Sociálněpedagogický výzkum. ISBN~978-80-7315-224-6.
|