BUREŠOVÁ, Iva, Jana Marie HAVIGEROVÁ and Mariana ŠIMÍKOVÁ. Information behaviour of Gifted Children - The Qualitative Study. NL: Elsevier, 2012. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.405.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Information behaviour of Gifted Children - The Qualitative Study
Name in Czech Informační chování nadaných dětí - kvalitativní studie
Authors BUREŠOVÁ, Iva, Jana Marie HAVIGEROVÁ and Mariana ŠIMÍKOVÁ.
Edition NL, 2012.
Publisher Elsevier
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Netherlands
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.405
Keywords (in Czech) informační chování nadaní děti schopnost klást otázky
Keywords in English information behaviour; giftedness; children; question skill
Tags Department of Psychology, Masaryk University
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D., učo 15694. Changed: 5/11/2017 16:34.
Abstract
The study focused on differences in information behaviour between intelectually gifted and averaged children in the pre-literate age. Results of this pilot study show what kind of information behavior raises unstructured stimulus situation for both groups of children studied how these groups differ in readiness to ask questions, long latency to the stimulus of responses and other monitored criteria. Preliminary results of the study suggest that the questions generated gifted children showing greater thematic diversity and never retains one aspect (eg external form) stimulus.
Abstract (in Czech)
Studie je zaměřena na rozdíly v informačním chování mezi mimořádně a průměrně nadanými dětmi v pregramotném období. Výsledky pilotní studie deskribují, jaký druh informačního chování vyvolává nestrukturovaná podnětová situace u obou skupin zkoumaných osob, jak se tyto skupiny liší v pohotovosti klást otázky, délce latence na stimul, počtu denerovaných odpovědí a dalších sledovaných kritériích. Preliminární výsledky studie naznačují, že otázky generované nadanými dětmi projevují větší tematickou diverzitu a neulpívají na jednom aspektu (např. vnější formě) stimulu.
Links
GAP407/11/0426, research and development projectName: Ready to ask? Informační chování nadaných dětí v pregramotném období
PrintDisplayed: 6/7/2024 22:19