D 2012

Information behaviour of Gifted Children - The Qualitative Study

BUREŠOVÁ, Iva, Jana Marie HAVIGEROVÁ and Mariana ŠIMÍKOVÁ

Basic information

Original name

Information behaviour of Gifted Children - The Qualitative Study

Name in Czech

Informační chování nadaných dětí - kvalitativní studie

Authors

BUREŠOVÁ, Iva, Jana Marie HAVIGEROVÁ and Mariana ŠIMÍKOVÁ

Edition

NL, 2012

Publisher

Elsevier

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

DOI

http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.405

Keywords (in Czech)

informační chování nadaní děti schopnost klást otázky

Keywords in English

information behaviour; giftedness; children; question skill

Tags

Department of Psychology, Masaryk University

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 5/11/2017 16:34, doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.

Abstract

ORIG CZ

V originále

The study focused on differences in information behaviour between intelectually gifted and averaged children in the pre-literate age. Results of this pilot study show what kind of information behavior raises unstructured stimulus situation for both groups of children studied how these groups differ in readiness to ask questions, long latency to the stimulus of responses and other monitored criteria. Preliminary results of the study suggest that the questions generated gifted children showing greater thematic diversity and never retains one aspect (eg external form) stimulus.

In Czech

Studie je zaměřena na rozdíly v informačním chování mezi mimořádně a průměrně nadanými dětmi v pregramotném období. Výsledky pilotní studie deskribují, jaký druh informačního chování vyvolává nestrukturovaná podnětová situace u obou skupin zkoumaných osob, jak se tyto skupiny liší v pohotovosti klást otázky, délce latence na stimul, počtu denerovaných odpovědí a dalších sledovaných kritériích. Preliminární výsledky studie naznačují, že otázky generované nadanými dětmi projevují větší tematickou diverzitu a neulpívají na jednom aspektu (např. vnější formě) stimulu.

Links

GAP407/11/0426, research and development project
Name: Ready to ask? Informační chování nadaných dětí v pregramotném období
Displayed: 17/11/2024 13:51