GULOVÁ, Lenka. V centru výzkumu angolští pedagogové (Angolan Pedagogues in the Focus of Research). In Gulová Lenka a kol. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 83-176, 93 pp. ISBN 978-80-210-6092-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name V centru výzkumu angolští pedagogové
Name (in English) Angolan Pedagogues in the Focus of Research
Authors GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. p. 83-176, 93 pp. 2012.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00064196
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6092-0
Keywords (in Czech) Angolští pedagogové; děti ze sociálně znevýhodněného prostředí; rozvíjející se společnost; sociální patologie; aktivizace; změna; výzkum; analýza; otevřené kódování; axiální kódování; selektivní kódování;výsledek výzkumu; strategie sociální pedagogiky
Keywords in English Angolan pedagogues; children from socially disadvantaged environment; developing society; social pathology; activation; change; research; analysis open coding; axial coding; selective coding; results of research; social-pedagogical stratégy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Gulová, Ph.D., učo 5686. Changed: 5/4/2013 15:58.
Abstract
Rozsáhlá kapitola přináší analýzu výzkumu, který byl v uplynulých letech realizován v prostředí rozvíjející se společnosti, v rámci projektu sociálněpedagogických aktivit v provincii Bié, v Kuitu. Informanty výzkumu jsou angolští pedagogičtí pracovníci, kteří prošli vzdělávacím programem animátora volnočasových aktivit, pedagoga volného času a sociálního pedagoga a pracovali jako pedagogové v Kabinetu sociální pedagogiky a v projektu terénní sociálněpedagogické práce. V rámci sběru dat se podařilo získat zajímavý materiál, jednak prostřednictvím ohniskových skupin a rozhovorů. Tento materiál byl přeložen do českého jazyka a přepsán a následně podroben analýze prostřednictvím zakotvené teorie podle Strausse a Corbinové. Výsledky otevřeného, axiálního a selektivního kódování přinesly plastický obraz života v krajině, která byla staletí kolonizována a prošla mnohaletým utrpením občanské války. Výzkum směřoval zejména do oblastí možné aktivizace a vzdělávání sociálně znevýhodněných skupin, především prostřednictvím mechanismů sociální pedagogiky. Z analýzy výzkumu vyplynula velká touha místních pedagogu po zvýšení životní a profesní perspektivy, zejména ve vztahu k dětem a dospívající populaci.
Abstract (in English)
The extensive chapter presents the analysis of research conducted in recent years in the context of a developing society by means of social-pedagogical activities in the town Kuito, province Bié. The subjects of the research are Angolan educators who passed the educational programme Leisure Time Animator, Leisure Time Pedagogue or Social Pedagogue and worked as teachers in the Cabinet of Social Education and in the project of social-pedagogical fieldwork. The data collected, both by means of focus groups as well as interviews, formed an interesting material. This material was translated into Czech, transcribed and subjected to further analysis based on the theory by Strauss and Corbin. The results of open, axial and selective coding brought a multidimensional image of life in a country which had been colonised for centuries and endured years of civil war. The research was aimed mainly at the possible activation and education of socially disadvantaged groups, utilising especially the mechanisms of social education. The research analysis unveiled substantial desire of the local pedagogues to improve their standard of living and their professional prospects, especially in relation to children and young adults.
Links
MUNI/A/0072/2012, interní kód MUName: Podpora výsledků tvůrčí činnosti na Pedagogické fakultě (Acronym: ProRIV)
Investor: Masaryk University, Category A
MUNI/A/0881/2011, interní kód MUName: Sociálně znevýhodněné skupiny ve spektru výzkumných šetření (Acronym: SOZSKU)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 17/6/2024 19:14