JANÍKOVÁ, Věra. Prinzipien eines Sprachunterrichts im Wandel der Zeit (Principles of language teaching in changing times). Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache. Brno: MU, 2012, vol. 5, No 2, p. 109-118. ISSN 1803-4411.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Prinzipien eines Sprachunterrichts im Wandel der Zeit
Name in Czech Principy cizojazyčné výuky v proměnách času
Name (in English) Principles of language teaching in changing times
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, Brno, MU, 2012, 1803-4411.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00058594
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) výuka cizích jazyků; principy; Komenský; aktuální koncept; princip mnohojazyčnosti; analytická studie
Keywords in English anguage teaching and learning; principles; Comenius; current concept; present principles of multilingualism; analytical study
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 16/4/2013 12:36.
Abstract
In letzter Zeit werden aus spracherwerbsbezogener sowie methodisch-didaktischer Sicht intensiv verschiedene Prinzipien eines guten und effektiven Fremdsprachenunterrichts diskutiert. Im Beitrag werden einige von diesen Prinzipien unter die Lupe genommen und mit den Prinzipien der Lern- und Lehrverfahren für den Sprachunterricht, die J. A. Comenius in seinem Werk “Methodus linguarum novissima“ formuliert hat, verglichen, wobei dem Prinzip der Mehrsprachigkeit eine besondere Aufmerksamkeit gewidmet wird.
Abstract (in Czech)
V současnosti probíhá v odborných kruzích intenzivní diskuse o principech moderní cizojazyčné výuky. Ve studii jsou tyto principy analyzovány a představeny se zřetelem k historickému vývoji, přičemž hlavní pozornost je zde věnována pojetí jazykové výuky J.A. Komenského v jeho díle Methodus linguarum novissima. Podrobněji je analyzováno pojetí principu mnohojazyčnosti v tehdejším a současném pojetí.
Abstract (in English)
Recently, the principles of quality and efficiency in foreign language teaching have been intensely discussed, from the viewpoint of both language acquisition and language methodology. In the following paper, some of these principles are focused in more detail and paralleled with the teaching and learning processes of language classes stated by J. A. Comenius in his study “Methodus linguarum novissima”. Special attention is paid to the principles of multilingualism.
Links
GAP407/11/0321, research and development projectName: Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 28/7/2024 22:25