C 2012

Motivace žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím kombinatorických úloh

BLAŽKOVÁ, Růžena and Milena VAŇUROVÁ

Basic information

Original name

Motivace žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím kombinatorických úloh

Name (in English)

Motivation of primary school students through combinatorial problems

Authors

BLAŽKOVÁ, Růžena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Milena VAŇUROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách, p. 140-146, 7 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00064229

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6144-6

Keywords (in Czech)

vyučování matematice;motivace;kombinatorika;kombinatorické myšlení;řešení úloh

Keywords in English

teaching mathematics;motivation;combinatorics;combinatory thinking;solving tasks
Změněno: 3/4/2013 10:29, RNDr. Milena Vaňurová, CSc.

Abstract

V originále

Rozvíjení kombinatorického a logického myšlení žáků je jedním z cílů vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. I když kombinatorika není zařazena jako téma přímo v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ, náš výzkum ukázal, že je možné využít úloh s kombinatorickými náměty k procvičení stávajícího učiva, k rozvoji myšlení a zároveň jako motivačního prvku k získání zájmu žáků o řešení úloh. Úlohy zařazené do příspěvku jsou tematicky rozmanité, jejich řešení je jednoduché a lze je řešit využitím matematického aparátu žáka 1. stupně základní školy.

In English

Developing combinatory and logical thinking of students is one of the objectives of the educational field Mathematics and its application in the Framework Educational Programme for basic education. Even if the combinatorics is not included as a topic in the mathematics curriculum for primary school, our research showed that it is possible to use combinatorial problems for practicing the present curriculum, the development of thinking and as a motivational element to obtain pupils' interest in problem solving. Tasks included in the paper are thematically diverse, their solution is simple and they can be solved by pupils of first primary school.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education