Detailed Information on Publication Record
2011
Heterogenität in einer Fremdsprachenklasse: unterschiedliche Lernausgangslagen.
JANÍKOVÁ, VěraBasic information
Original name
Heterogenität in einer Fremdsprachenklasse: unterschiedliche Lernausgangslagen.
Name in Czech
Heterogenita ve školní výuce cizím jazykům: rozdílné předpoklady k učení.
Name (in English)
Heterogeneity in a foreign language class: learning different starting positions.
Authors
JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
PEDAGOGIJA: Teorija un prakse.VI, Liepaja, Liepajas Universitate, 2011, 1407-9143
Other information
Language
German
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Latvia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00064281
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
heterogenita; výuka cizích jazyků; obtíže při učení; nadaný žák; inkluze; výzkum
Keywords in English
heterogeneity; foreign lanuguage learning and teaching; learning disability; good learning performance; inclusion; research
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 6/3/2013 12:57, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
V originále
Heterogenität ist ein multifaktorielles Phänomen, das in all seiner Komplexität nicht nur zum Alltag des Fremdsprachenunterrichts, sondern auch zu aktuellen Themen der Sprachlehr- und Sprachlernforschung gehört. Im Beitrag werden Lernschwächen und Leistungsstärken als zwei von mehreren Determinanten schulischen Fremdsprachenlehrens und -lernens thematisiert. Neben einer theoretischen Einbettung werden Teilergebnisse von zwei empirischen Untersuchungen präsentiert, die auf die Inklusion von lernschwachen sowie leistungsstärken Kindern fokussiert wird.
In Czech
Heterogenita je multimenzionální fenomén, který se odráží nejen v každodenní výuce cizím jazyků, ale patří i k aktuálním výzkumným tématům didaktiky cizích jazyků. V příspěvku jsou vymezeny charakteristiky žáků s poruchami učení a žáků nadaných se zřetelem ke školní výuce cizích jazyků. Vedle teoretického ukotvení dané problematiky jsou v textu představeny výsledky dvou výzkumných šetření, která zjišťují zda a do jaké míry se učitelům cizích jazyků v jejich pedagogické praxi daří realizovat koncept inkluze.
In English
Heterogeneity is a complex Phenomenon belonging to an everyday life in foreign language teaching and it has become one of the most important topics in the research of teaching and learning foreign languages. The paper scopes two determinants of teaching and learning foreign language at schools - learning disability as well as good learning performance. It presents the theoretical embedding of this topic and the partial results of the latest empirical studies focusing on inclusion of children with enhanced learning difficulties and good learning performance.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|