J 2011

Heterogenität in einer Fremdsprachenklasse: unterschiedliche Lernausgangslagen.

JANÍKOVÁ, Věra

Basic information

Original name

Heterogenität in einer Fremdsprachenklasse: unterschiedliche Lernausgangslagen.

Name in Czech

Heterogenita ve školní výuce cizím jazykům: rozdílné předpoklady k učení.

Name (in English)

Heterogeneity in a foreign language class: learning different starting positions.

Authors

JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

PEDAGOGIJA: Teorija un prakse.VI, Liepaja, Liepajas Universitate, 2011, 1407-9143

Other information

Language

German

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Latvia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00064281

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

heterogenita; výuka cizích jazyků; obtíže při učení; nadaný žák; inkluze; výzkum

Keywords in English

heterogeneity; foreign lanuguage learning and teaching; learning disability; good learning performance; inclusion; research

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/3/2013 12:57, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Heterogenität ist ein multifaktorielles Phänomen, das in all seiner Komplexität nicht nur zum Alltag des Fremdsprachenunterrichts, sondern auch zu aktuellen Themen der Sprachlehr- und Sprachlernforschung gehört. Im Beitrag werden Lernschwächen und Leistungsstärken als zwei von mehreren Determinanten schulischen Fremdsprachenlehrens und -lernens thematisiert. Neben einer theoretischen Einbettung werden Teilergebnisse von zwei empirischen Untersuchungen präsentiert, die auf die Inklusion von lernschwachen sowie leistungsstärken Kindern fokussiert wird.

In Czech

Heterogenita je multimenzionální fenomén, který se odráží nejen v každodenní výuce cizím jazyků, ale patří i k aktuálním výzkumným tématům didaktiky cizích jazyků. V příspěvku jsou vymezeny charakteristiky žáků s poruchami učení a žáků nadaných se zřetelem ke školní výuce cizích jazyků. Vedle teoretického ukotvení dané problematiky jsou v textu představeny výsledky dvou výzkumných šetření, která zjišťují zda a do jaké míry se učitelům cizích jazyků v jejich pedagogické praxi daří realizovat koncept inkluze.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education

Files attached

Liepaja.Beitrag.Janikova._final.doc
Request the author's version of the file