JANÍKOVÁ, Věra. Heterogenität in einer Fremdsprachenklasse: unterschiedliche Lernausgangslagen. (Heterogeneity in a foreign language class: learning different starting positions.). PEDAGOGIJA: Teorija un prakse.VI. Liepaja: Liepajas Universitate, 2011, VI, No 02, p. 288-305. ISSN 1407-9143.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Heterogenität in einer Fremdsprachenklasse: unterschiedliche Lernausgangslagen.
Name in Czech Heterogenita ve školní výuce cizím jazykům: rozdílné předpoklady k učení.
Name (in English) Heterogeneity in a foreign language class: learning different starting positions.
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition PEDAGOGIJA: Teorija un prakse.VI, Liepaja, Liepajas Universitate, 2011, 1407-9143.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Latvia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00064281
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) heterogenita; výuka cizích jazyků; obtíže při učení; nadaný žák; inkluze; výzkum
Keywords in English heterogeneity; foreign lanuguage learning and teaching; learning disability; good learning performance; inclusion; research
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 6/3/2013 12:57.
Abstract
Heterogenität ist ein multifaktorielles Phänomen, das in all seiner Komplexität nicht nur zum Alltag des Fremdsprachenunterrichts, sondern auch zu aktuellen Themen der Sprachlehr- und Sprachlernforschung gehört. Im Beitrag werden Lernschwächen und Leistungsstärken als zwei von mehreren Determinanten schulischen Fremdsprachenlehrens und -lernens thematisiert. Neben einer theoretischen Einbettung werden Teilergebnisse von zwei empirischen Untersuchungen präsentiert, die auf die Inklusion von lernschwachen sowie leistungsstärken Kindern fokussiert wird.
Abstract (in Czech)
Heterogenita je multimenzionální fenomén, který se odráží nejen v každodenní výuce cizím jazyků, ale patří i k aktuálním výzkumným tématům didaktiky cizích jazyků. V příspěvku jsou vymezeny charakteristiky žáků s poruchami učení a žáků nadaných se zřetelem ke školní výuce cizích jazyků. Vedle teoretického ukotvení dané problematiky jsou v textu představeny výsledky dvou výzkumných šetření, která zjišťují zda a do jaké míry se učitelům cizích jazyků v jejich pedagogické praxi daří realizovat koncept inkluze.
Abstract (in English)
Heterogeneity is a complex Phenomenon belonging to an everyday life in foreign language teaching and it has become one of the most important topics in the research of teaching and learning foreign languages. The paper scopes two determinants of teaching and learning foreign language at schools - learning disability as well as good learning performance. It presents the theoretical embedding of this topic and the partial results of the latest empirical studies focusing on inclusion of children with enhanced learning difficulties and good learning performance.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 1/9/2024 02:02