KACHLÍK, Petr. Možnosti prevence závislostního chování ve školním prostředí (Possibilities of Addictive Behaviour Prevention in a School Environment). In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA, K. et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational Needs of Children at Risk for and with Behavioural Disorders. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 139-160. ISBN 978-80-210-6134-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti prevence závislostního chování ve školním prostředí
Name in Czech Možnosti prevence závislostního chování ve školním prostředí
Name (in English) Possibilities of Addictive Behaviour Prevention in a School Environment
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational Needs of Children at Risk for and with Behavioural Disorders. p. 139-160, 22 pp. 2012.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00064304
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6134-7
Keywords (in Czech) Dotazník; kohorta; návykové chování; pilotní studie; program; prevence; škola; výzkum; závislost; zdraví; žák
Keywords in English Questionnaire; cohort; addictive behaviour; pilot studies; program of prevention; school; research; addiction; health; pupil
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 3/4/2013 21:57.
Abstract
Žáci základní školy patří z pohledu drogové epidemiologie mezi typické rizikové skupiny ohrožené závislostním chováním. Častější drogové experimenty v tomto populačním segmentu často souvisejí se zvědavostí, touhou po dobrodružství, příjemných prožitcích, s hledáním vlastních limitů, potřebou exhibice, sociální nezralostí. K preventivnímu působení ve školách je využíváno řady forem, dobrých výsledků dosahují zejména metody komunitní prevence a vrstevnické projekty. Kapitola přibližuje souhrn výsledků školního pilotního programu primární prevence závislostí nazvaného Drogy-Důvod-Dopad. Projekt dokázal oddálit nástup rizikového chování školních dětí o 1-2 roky, je ale vhodné jeho propojení s dalšími preventivními aktivitami.
Abstract (in English)
Elementary school pupils are from the perspective of drug epidemiology to the typical risk groups at risk of addictive behaviour. Increased drug experiments in this segment of the population often linked with curiosity, a desire for adventure, pleasant experiences, with finding their own limits, the need to exhibitions, social immaturity. The preventive effect in schools is used a number of forms, good results are achieved in particular the methods of prevention and peer community projects. Chapter presents a summary of the results of a pilot school program called primary prevention of addiction Drugs-Reason-Impact. The project was able to delay the onset of risky behavior school children about 1-2 years, but it is very suitable for integration with other preventive activities.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 25/5/2024 20:51