D 2012

Problémové vyučování v pregraduálním vzdělávání učitelů matematiky

NOVOTNÁ, Jiřina

Basic information

Original name

Problémové vyučování v pregraduálním vzdělávání učitelů matematiky

Name in Czech

Problémové vyučování v pregraduálním vzdělávání učitelů matematiky

Name (in English)

Problem Teaching in pregradual Education Teacher of Mathematics

Authors

NOVOTNÁ, Jiřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Novotná, Jiřina (ed.).

Edition

1. vyd. Brno, Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů. p. 83-89, 7 pp. 2012

Publisher

Pedagogická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00064325

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6009-8

Keywords (in Czech)

problémové úlohy; vyučování; klíčové kompetence; průřezová témata; dělitel; násobek; derivace; lineární zobrazení; důkaz

Keywords in English

problem tasks; education; key competences; cross-sectional topics; curriculum; divisor; multiple; derivation; linear; proof

Tags

Reviewed
Změněno: 9/4/2013 07:36, PhDr. Jiřina Novotná, Ph.D.

Abstract

V originále

V úvodu shrnujeme poznatky o řešení problémů, o problémových úlohách, o problémovém vyučování a poukazujeme na velký motivační náboj těchto metod. Příspěvek dále obsahuje tři náměty týkající se problémové výuky matematiky v pregraduální přípravě učitelů matematiky: vztah mezi čísly a, b a jejich největším společným dělitelem a nejmenším společným násobkem, odvození a důkaz vztahu pro n-tou derivaci funkce y=lnx, derivace polynomických funkcí a lineární zobrazení příslušných vektorových prostorů.

In English

The article contains topics for research of problems, for problem tasks, for problem education. There are three problems in pregradual education of teacher of mathematics presented: relationship between number a, b and their divisor and multiple, proof for n-derivation of function y = lnx, derivation of polynomial functions and linear representation of corresponded vector spaces.

Links

MUNI/B/0888/2011, interní kód MU
Name: Cyklus konferencí k problematice kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání (Acronym: CYKO 2012)
Investor: Masaryk University, Category B