ŠVAŘÍČEK, Roman and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Vizuální akty ve výukové komunikaci (Visual acts in instructional communication). Pedagogická orientace. Brno, 2013, vol. 23, No 1, p. 48-71. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-1-48.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vizuální akty ve výukové komunikaci
Name (in English) Visual acts in instructional communication
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, 2013, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Full text
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00066040
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-1-48
Keywords in English instructional communication; educational communication; visual acts of meaning; verbal communication; non-verbal communication; IRF exchange structure
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D., učo 109084. Changed: 16/4/2014 15:15.
Abstract
Předložená empirická studie pojednává o tom, jaké funkce ve výukové komunikaci mezi učiteli a jejich žáky zastávají vizuální významové akty, tj. sdělení viditelná aktérům komunikace, jež jim přičítají určitý význam. Výsledky, které studie zprostředkovává, vycházejí z kvalitativní analýzy 32 videonahrávek vyučovacích hodin humanitních předmětů na druhém stupni základních škol. Vizuální významové akty jsou nejprve diferencovány na tematické, které zobrazují události, objekty či myšlenky spjaté s tématem komunikace, a interaktivní, jež slouží jako sdělení kontaktní. V kontextu vyučovacích hodin jsou pak tematické akty prezentovány jako nástroj konceptualizace výukových obsahů, zatímco akty interaktivní zobrazeny jakožto mechanismus napomáhající uspořádání výukové komunikace. Přestože vizuální významové akty zastávají analogické funkce a mnohdy vytvářejí tytéž vzorce, je zřejmé, že jejich podoba je výrazně individualizovaná a lze ji chápat jako znak profesní identity učitele.
Abstract (in English)
This empirical study describes the functions of visual acts of meaning in the educational communication between teachers and their pupils. The study understands visual acts to be visual messages that have meaning for participants of communication. The data was gathered through direct observation of 32 classes of humanities subjects at lower secondary schools. Visual acts were firstly divided into topic visual acts (which convey events, objects or thought s directly related to the topic of conversation) and interactive visual acts (which c an be characterized as contact messages). In the context of lessons, topic visual acts are presented as a tool for conceptualisation of educational content. On the other side , interactive visual acts are described as a mechanism which participates in establishing the setting of educational communication. Although visual acts of meaning often have the same functions and structure, it transpires that their nature is highly individualized and it can be seen as a sign of a teacher’s professional identity
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
GA406/09/0752, research and development projectName: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
PrintDisplayed: 25/5/2024 09:29