LITERÁKOVÁ, Eva and Zdeněk KRPOUN. Stres a výbavnost v Deese-Roediger-McDermott paradigmatu (Stress and recalling in Deese-Roediger-McDermott paradigm). In Zimní škola kognitivní psychologie, Malá Skála, 14.-17.2.2013. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stres a výbavnost v Deese-Roediger-McDermott paradigmatu
Name in Czech Stres a výbavnost v Deese-Roediger-McDermott paradigmatu
Name (in English) Stress and recalling in Deese-Roediger-McDermott paradigm
Authors LITERÁKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk KRPOUN (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Zimní škola kognitivní psychologie, Malá Skála, 14.-17.2.2013, 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00067894
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Deese/Roediger-McDermott paradigma; falešné vzpomínky; stres; volné vybavení; rekognice
Keywords in English Deese/Roediger-McDermott paradigm; false memories; stress; free recall; recognition
Tags rivok
Changed by Changed by: Eva Rubínová, učo 116788. Changed: 31/3/2014 22:36.
Abstract
Příspěvek shrnuje výsledky pilotní studie, ve které byla testována volné vybavení a rekognice na slova v české verzi tzv. Deese/Roediger-McDermott paradigmatu. Výsledky studie naznačují, že stres má pozitivní vliv na aktuální i dlouhodobé volné vybavení slov, která nebyla v seznamech prezentována, a zvyšuje tedy poměr falešně pozitivně vybavených slov, bez vlivu na správné vybavení. Obdobný výsledek naznačují i analýzy rekognice.
Abstract (in English)
The presentation summarizes results of a pilot study, in which free recall and recognition of a Czech version of Deese/Roediger-McDermott paradigme was investigated. Results of the study suggest, that stress has a positive effect on immediate and delayed free recall of words not presented in the list, and thus hightens the rate of false positive recall, with no effect on correct recall. Similar results are suggested in analyses of recognition data.
PrintDisplayed: 25/8/2024 20:01