k 2012

Teachers’ understanding of climate change

MILÉŘ, Tomáš, Jan HOLLAN, Jan VÁLEK and Petr SLÁDEK

Basic information

Original name

Teachers’ understanding of climate change

Name in Czech

Jak učitelé rozumějí změně klimatu

Edition

International Conference on Education & Educational Psychology, 2012

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Turkey

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

změna klimatu; klimatologická gramotnost; výzkum; vzdělávání; vzdělávací zdroje

Keywords in English

climate change; climate literacy; research; education; educational resources

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/8/2023 15:19, PhDr. Jan Válek, Ph.D.

Abstract

V originále

The climate change topic has been included at the framework curricular documents in the Czech Republic since 2007 but who should teach about climate change at the schools remains unclear. In 2011 we conducted a research on teachers’ understanding of climate change with questions focused on how the climate system works. The upper-primary teachers performed significantly better than the lower-primary teachers and physics teachers showed significantly better knowledge compared to the rest of the teachers. Educational resources on climate change are missing in the Czech Republic. We developed an on-line educational application on modeling global CO2 emissions.

In Czech

Téma změny klimatu bylo do vzdělávání v České republice zavedeno prostřednictvím rámcových vzdělávacích programů roku 2007, ale zůstává nejasné, kteří učitelé by měli být výukou změny klimatu pověřeni. V roce 2011 jsme provedli výzkum stavu porozumění učitelů změně klimatu. Test obsahoval vědomostní otázky zaměřené na fungování klimatického systému. Výsledky učitelů 2. stupně ZŠ byli signifikantně lepší než výsledky prvostupňových učitelů. Učitelé fyziky vykazovali významně lepší znalosti ve srovnání se skupinou ostatních učitelů. V České republice dosud chybí kvalitní materiály a pomůcky pro výuku změny klimatu, proto jsme vyvinuli on-line vzdělávací aplikaci na modelování globálních emisí CO2.

Links

CZ.1.07/2.2.00/28.0182, interní kód MU
Name: Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education