Detailed Information on Publication Record
2012
Teachers’ understanding of climate change
MILÉŘ, Tomáš, Jan HOLLAN, Jan VÁLEK and Petr SLÁDEKBasic information
Original name
Teachers’ understanding of climate change
Name in Czech
Jak učitelé rozumějí změně klimatu
Authors
Edition
International Conference on Education & Educational Psychology, 2012
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Turkey
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
změna klimatu; klimatologická gramotnost; výzkum; vzdělávání; vzdělávací zdroje
Keywords in English
climate change; climate literacy; research; education; educational resources
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 29/8/2023 15:19, PhDr. Jan Válek, Ph.D.
V originále
The climate change topic has been included at the framework curricular documents in the Czech Republic since 2007 but who should teach about climate change at the schools remains unclear. In 2011 we conducted a research on teachers’ understanding of climate change with questions focused on how the climate system works. The upper-primary teachers performed significantly better than the lower-primary teachers and physics teachers showed significantly better knowledge compared to the rest of the teachers. Educational resources on climate change are missing in the Czech Republic. We developed an on-line educational application on modeling global CO2 emissions.
In Czech
Téma změny klimatu bylo do vzdělávání v České republice zavedeno prostřednictvím rámcových vzdělávacích programů roku 2007, ale zůstává nejasné, kteří učitelé by měli být výukou změny klimatu pověřeni. V roce 2011 jsme provedli výzkum stavu porozumění učitelů změně klimatu. Test obsahoval vědomostní otázky zaměřené na fungování klimatického systému. Výsledky učitelů 2. stupně ZŠ byli signifikantně lepší než výsledky prvostupňových učitelů. Učitelé fyziky vykazovali významně lepší znalosti ve srovnání se skupinou ostatních učitelů. V České republice dosud chybí kvalitní materiály a pomůcky pro výuku změny klimatu, proto jsme vyvinuli on-line vzdělávací aplikaci na modelování globálních emisí CO2.
Links
CZ.1.07/2.2.00/28.0182, interní kód MU |
|