k 2009

Postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností žáků během výuky fyziky

VACULOVÁ, Ivana

Basic information

Original name

Postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností žáků během výuky fyziky

Name in Czech

Postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností žáků během výuky fyziky

Name (in English)

Representation of the teaching tasks in the process of the pupil`s skills acquisition in the physics education

Edition

Vyučovanie fyziky vo svetle nových poznatkov vedy, 2009

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

dovednosti; osvojování dovedností; výuka fyziky; učební úlohy; videostudie

Keywords in English

skills; skill acquirement; physics instruction; learning task; videostudy

Tags

Reviewed
Změněno: 21/3/2013 10:29, Mgr. Ivana Medková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek popisuje metodologický postup a hlavní výsledky výzkumu výuky fyziky realizovaného prostřednictvím videostudie. Jeho cílem bylo posoudit zastoupení učebních úloh v jednotlivých etapách procesu osvojování dovedností žáků základní školy. Videostudie byla prováděna na 27 vyučovacích hodinách a zkoumala četnosti a časové zastoupení druhů úloh podle různých kategorií (např. způsobu požadovaného řešení, druhu řešitele apod.). Výsledky ukazují nízké zastoupení problémových, komplexních a experimentálních úloh ve výuce. To by mohlo vést k nedostatečnému rozvoji některých klíčových kompetencí žáků.

In English

The study presents the methodology and main results of the research carried out using videostudy. We aimed to assess the representation of the teaching tasks in the individual stages of skill acquisition by basic school pupils. Videostudy is carried out during 27 lessons and examines frequency and time devoted to the individual tasks, based on the several criterions (e.g. way of the solving, type of the solver). Research results show the low representation of the problem or complex tasks, and tasks demanding experimental approach in the pupil education. This may lead to the insufficient development of some key competencies.