Detailed Information on Publication Record
2009
Postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností žáků během výuky fyziky
VACULOVÁ, IvanaBasic information
Original name
Postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností žáků během výuky fyziky
Name in Czech
Postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností žáků během výuky fyziky
Name (in English)
Representation of the teaching tasks in the process of the pupil`s skills acquisition in the physics education
Authors
Edition
Vyučovanie fyziky vo svetle nových poznatkov vedy, 2009
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
dovednosti; osvojování dovedností; výuka fyziky; učební úlohy; videostudie
Keywords in English
skills; skill acquirement; physics instruction; learning task; videostudy
Tags
Reviewed
Změněno: 21/3/2013 10:29, Mgr. Ivana Medková, Ph.D.
V originále
Příspěvek popisuje metodologický postup a hlavní výsledky výzkumu výuky fyziky realizovaného prostřednictvím videostudie. Jeho cílem bylo posoudit zastoupení učebních úloh v jednotlivých etapách procesu osvojování dovedností žáků základní školy. Videostudie byla prováděna na 27 vyučovacích hodinách a zkoumala četnosti a časové zastoupení druhů úloh podle různých kategorií (např. způsobu požadovaného řešení, druhu řešitele apod.). Výsledky ukazují nízké zastoupení problémových, komplexních a experimentálních úloh ve výuce. To by mohlo vést k nedostatečnému rozvoji některých klíčových kompetencí žáků.
In English
The study presents the methodology and main results of the research carried out using videostudy. We aimed to assess the representation of the teaching tasks in the individual stages of skill acquisition by basic school pupils. Videostudy is carried out during 27 lessons and examines frequency and time devoted to the individual tasks, based on the several criterions (e.g. way of the solving, type of the solver). Research results show the low representation of the problem or complex tasks, and tasks demanding experimental approach in the pupil education. This may lead to the insufficient development of some key competencies.