STREJČKOVÁ, Dagmar. Mediální gramotnost jako rámcový cíl mediální výchovy ve výuce českého jazyka na 2. stupni základních škol (Media literacy as the frame aim of media education in the education of the Czech language on the upper elementary schools). In TUŠKOVÁ, J. M. (ed.). Studentská vědecká konference katedry českého jazyka. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity č. 217, řada jazyková a literární č. 401. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 55-60. ISBN 978-80-210-4590-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mediální gramotnost jako rámcový cíl mediální výchovy ve výuce českého jazyka na 2. stupni základních škol
Name in Czech Mediální gramotnost jako rámcový cíl mediální výchovy ve výuce českého jazyka na 2. stupni základních škol
Name (in English) Media literacy as the frame aim of media education in the education of the Czech language on the upper elementary schools
Authors STREJČKOVÁ, Dagmar (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Studentská vědecká konference katedry českého jazyka. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity č. 217, řada jazyková a literární č. 401. p. 55-60, 6 pp. 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00064472
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-4590-3
Keywords (in Czech) média; gramotnost; funkční gramotnost; informační gramotnost; mediální gramotnost; mediální výchova
Keywords in English media; literacy; functional literacy; informational literacy; media literacy; media education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D., učo 68811. Changed: 23/3/2013 14:11.
Abstract
Článek se zabývá definováním pojmu mediální gramotnost a jeho začleněním do systému ostatních gramotností, zejména gramotnosti funkční a informační. Zmiňuje a odůvodňuje důležitost osvojení si mediální gramotnosti dnešními žáky základních škol. Cestou, jak dosáhnout mediální gramotnosti, je mediální výchova. V článku je tedy prezentováno i začlenění mediální výchovy jako průřezového tématu do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jeho napojení zejména na vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace. Zmíněna je i důležitost odborné připravenosti učitelů, kteří mediální výchovu do výuky svých předmětů zahrnou, jakož i nabídka institucí, kteří tuto odbornou vybavenost učitelů zajišťují.
Abstract (in English)
The article deals with definition of the media literacy concept and his incorporation into system of other literacies, especially functional and informational literacy. The article mentions and gives reasons for assumption of media literacy by contemporary pupils. The way how to achieve media literacy is a media education. In the article there is presented the incorporation of media education as the theme of RVP ZV (The Frame Educational Programme of Primary Education) and its inosculation predominatingly to Language and Language communication educational area. There is mentioned the importance of teachers who will implicate the media education to their lessons as well and the offer of institutions, which cater to these facilities of teachers.
Links
MUNI/41/054/2008, interní kód MUName: Účinnost modelů mediální výchovy jako průřezového tématu RVP ZV ve výuce českého jazyka na 2. stupni základních škol
Investor: Masaryk University, The verifying of models of media education as the theme of RVP ZV (Frame education program of primary school) in education of the czech language on 2nd degree of primary school
PrintDisplayed: 5/5/2024 00:33