k 2013

Expertnost učitele cizích jazyků: výsledky výzkumu založeného na pozorování a rozhovorech

PÍŠOVÁ, Michaela, Petr NAJVAR, Klára KOSTKOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Expertnost učitele cizích jazyků: výsledky výzkumu založeného na pozorování a rozhovorech

Název anglicky

Foreign language teacher expertise: results of research based on observations and interviews

Autoři

PÍŠOVÁ, Michaela, Petr NAJVAR, Klára KOSTKOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ a Věra JANÍKOVÁ

Vydání

20. výroční konference ČPdS "Koncepce vzdělávání v současné kurikulární diskusi" 2013

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

učitel, expertnost, empirický výzkum, cizí jazyky, pozorování výuky, rozhovor, stimulované vybavování

Klíčová slova anglicky

teacher, expertise, empirical research, foreign languages, observation, interview, stimulated recall
Změněno: 23. 3. 2013 17:20, doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je představit design a metodologii výzkumu expertnosti a determinant jejího rozvoje v profesi učitele a vybrané výsledky, jež dosavadní fáze výzkumu, realizovaného v rámci projektu GAČR P407/11/0234 Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního vývoje (na pozadí cizojazyčné výuky) přinesly. Prezentovaný výzkum se zaměřuje na problematiku identifikace expertů, na systematickou analýzu povahy expertnosti učitele a na procesy a podmínky jejího rozvoje a udržování. Staví na metodologii uplatňované v obecných výzkumech expertnosti v různých oblastech lidské činnosti vycházejících z kognitivních teorií, zároveň zohledňuje i sociální a afektivní dimenzi učitelské expertnosti. V prezentaci budou představeny výzkumný design a výsledky první a druhé fáze, jež stavěly na metodách pozorování a rozhovoru založeného na stimulovaném vybavování.

Návaznosti

GAP407/11/0234, projekt VaV
Název: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Zobrazeno: 2. 11. 2024 09:22