KALOUDA, František and Martin SVÍTIL. Právo v Evropské unii - věc neznámá? (The Justice in EU - Subject Unknown?). Periodice Academica. Brno: Vysoká škola Karla Engliše, a.s., 2009, IV, No 2, p. 53-60. ISSN 1802-2626.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Právo v Evropské unii - věc neznámá?
Name in Czech Právo v Evropské unii - věc neznámá?
Name (in English) The Justice in EU - Subject Unknown?
Authors KALOUDA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin SVÍTIL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Periodice Academica, Brno, Vysoká škola Karla Engliše, a.s. 2009, 1802-2626.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/09:00064617
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) EU SOT reform sugar branch production quotas
Keywords in English EU reforma SOT cukrovarnický průmysl výrobní kvóty
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. František Kalouda, CSc., MBA, učo 2461. Changed: 2/4/2013 11:12.
Abstract
Příspěvek je věnován problematice práva v EU, se speciálním zaměřením na míru respektování původní základní filosofie reformy SOT (Společná organizace trhu) na bázi konkurenceschopnosti v odvětví cukru, kterou příspěvek chápe jako právně závaznou. Je analyzován případ porušení této základní filosofie reformy SOT ze strany Evropské komise ve vazbě na reformu SOT se závažnými ekonomickými důsledky pro jednu z členských zemí EU (ČR), ale nejen pro ni. Konečná podoba přijaté reformy („reforma reformy“) SOT v odvětví cukru je totiž jednoznačným ústupem od původní filosofie reformy SOT s tím, že jediným aktuálním cílem je snížení množství vyráběného cukru v EU bez ohledu na aspekt konkurenceschopnosti a ekonomické efektivnosti ukončování výroby cukru a pěstování cukrové řepy. Příspěvek konstatuje že za stávajících podmínek neplatnosti původních strategických zásad reformy SOT je fakticky nemožné řídit racionálně zemědělskou politiku EU a zprostředkovaně i ČR. K diskusi je v této souvislosti rovněž i principielní právní závaznost filosofie reformy SOT. Příspěvek je věnován problematice práva v EU, se speciálním zaměřením na míru respektování původní základní filosofie reformy SOT (Společná organizace trhu) na bázi konkurenceschopnosti v odvětví cukru, kterou příspěvek chápe jako právně závaznou. Je analyzován případ porušení této základní filosofie reformy SOT ze strany Evropské komise ve vazbě na reformu SOT se závažnými ekonomickými důsledky pro jednu z členských zemí EU (ČR), ale nejen pro ni. Konečná podoba přijaté reformy („reforma reformy“) SOT v odvětví cukru je totiž jednoznačným ústupem od původní filosofie reformy SOT s tím, že jediným aktuálním cílem je snížení množství vyráběného cukru v EU bez ohledu na aspekt konkurenceschopnosti a ekonomické efektivnosti ukončování výroby cukru a pěstování cukrové řepy. Příspěvek konstatuje že za stávajících podmínek neplatnosti původních strategických zásad reformy SOT je fakticky nemožné řídit racionálně zemědělskou politiku EU a zprostředkovaně i ČR. K diskusi je v této souvislosti rovněž i principielní právní závaznost filosofie reformy SOT.
Abstract (in English)
Paper is devoted to the problems of justice in EU, with focus to the respect to the primal basic philosophy of reform the SOT (Common Market Organisation). The special attention is dedicated to the branch of sugar. The aim of the paper is to refer to the step-by-step process of handling this above mentioned basic philosophy of reform the SOT. The final representation of this “revision of the reform” is clearly not fair to the new members of EU, in context of this paper especially to the sugar producers from CR. Original criterions of the reform (effectiveness and competitiveness) are substitute by interests of the high-power interest group in EU. The final representation of the revise is focused in fact only to the one aim – the reduction of the production quotas of sugar, with no regards to effectiveness of the production processes and competitiveness the sugar industry in members country. Conclusion of the paper is, that the original fundamental strategic principles of the development of the sugar industry in EU are abandoned by “revision of the reform” of SOT and consequently in this conditions is in fact impossible fair economic competition.
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:57