MAREŠ, Jan. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako zadní dvorek psychologické diagnostiky? (Educational assessment as backyard psychological assessment?). Testforum. 2013, vol. 2, No 2013, p. 3-12, 9 pp. ISSN 1805-9147.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pedagogicko-psychologická diagnostika jako zadní dvorek psychologické diagnostiky?
Name (in English) Educational assessment as backyard psychological assessment?
Authors MAREŠ, Jan.
Edition Testforum, 2013, 1805-9147.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) pedagogicko-psychologická diagnostika; profesní příprava učitelů; profesní příprava psychologů; výuková praxe; klasická teorie testů
Keywords in English educational assessment; teachers pregradual study; pregradual study of psychology; classical test theory
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 26/4/2013 10:23.
Abstract
Diskusní příspěvek připomíná pedagogicko-psychologickou diagnostiku jako jednu z významných oblastí psychologické diagnostiky. Na proklamativní úrovni je individualizace výuky jedním z ústředních témat změn probíhajících ve vzdělávacím systému od 90. let a logicky přináší požadavek na lepší znalost individuálních specifik jednotlivých žáků. Diagnostická praxe ale tento rozvoj kopíruje jen částečně. Historicky rozvinuté oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky si udržují svou úroveň, řada nových témat a oblastí ale zůstává opomíjena a je řešena neuspokojivým způsobem s logickými důsledky pro celý vzdělávací systém, tvorbu a použití diagnostických nástrojů i pro konkrétní žáky či studenty. Pedagogicko-psychologická diagnostika tak přestala být diagnostickou výkladní skříní a stal se z ní spíše zadní dvorek diagnostiky, jakkoli s ní má zkušenost prakticky celá populace. Řadu diagnostických aktivit v oblasti výchovy a vzdělávání navíc můžeme chápat jako příklad tzv. high-stakes diagnostiky. V příspěvku se pokouším pojmenovat některé problematické části systému profesní přípravy uživatelů diagnostických nástrojů a jejich výsledků i vzdělávací politiky a její implementace v podobě předpisů upravujících diagnostiku v oblasti výchovy a vzdělávání.
Abstract (in English)
Papers discuss educational assessment as one of the major areas of psychological assessment. On the declarative level, the individualization of teaching is one of the central themes of the changes taking place in the Czech education system since the 90th years and logically demands a better knowledge of the individual characteristics of each individual student. Educational assessment practice this system development only partially replicates. Historically developed educational assessment areas maintain high level, but a number of new topics and areas are sidelined and assessment tools are designed unsatisfactory, with the logic consequences for the entire education system. Educational assessment ceased to be a showcase for diagnostic and became her backyard, although the entire population has experience with this kind of assessment. A number of assessment activities in the field of education can be seen as an example of high-stakes assessment. The paper tries to identify some problematic part of the training of users of diagnostic tools and their results and educational policy and its implementation in the form of regulations governing the assessment in the field of education.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
8-36-1-PB.pdf Licence Creative Commons  File version Mareš, J. 5/4/2013

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf?info
Uploaded/Created
Fri 5/4/2013 12:34, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
Attributes
 

8-36-1-PB.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
877,5 KB
Hash md5
8569ced112b8d30692fb467d24b9283d
Uploaded/Created
Fri 5/4/2013 12:34

8-36-1-PB.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1094771/8-36-1-PB.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1094771/8-36-1-PB.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
26,5 KB
Hash md5
05baa25fe7809bd5cbc81fff4d5b2150
Uploaded/Created
Fri 5/4/2013 12:35
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 26/7/2024 20:34