Masarykova univerzita Fakulta informatiky Příloha průběžné zprávy č. 3 Počet listů: 53 Metodika pro vizualizaci taktických dat ve 3D pro OTS VŘ PozS K projektu obranného výzkumu "Prostředky virtuální reality v modernizované koncepci budování Operačně taktického systému velení a řízení pozemních sil (OTS VŘ PozS) AČR " Autofi: doc. Ing. PetrFrantis, Ph.D. Ing. Ladislav Havelka, Ph.D. doc. Ing. Jan Hodicky, Ph.D. prof. Ing. Vaclav Prenosil, CSc. MASARYKOVA UNIVERZITA 2012 Obsah I MECHANISMUS VIZUALIZACE DAT...............................................................................4 1 Taktická data v OTS VŔ PozS, jejich třídění a popis.....................................................4 1.1 OTS VŔ PozS.........................................................................................................4 1.2 Taktická data..........................................................................................................4 1.3 Množina dat zobrazovaných OTS VR...................................................................5 1.4 Zobrazení taktických dat a symboly v APP-6A,B.................................................6 2 Rozčlenění taktických dat do skupin dle důležitosti.......................................................6 3 Doporučení NVG pro práci s vektorovými daty.............................................................9 3.1 Architektura NVG..................................................................................................9 3.2 Specifikace NVG..................................................................................................10 3.2.1 NVG formát......................................................................................................10 3.3 Implementace NVG do OTS VŔ PozS................................................................10 II PRAKTICKÉ VYUŽITÍ.......................................................................................................14 1 Zobrazení taktických dat...............................................................................................14 2 Způsob reprezentace hlavních taktických dat ve 3D....................................................17 3 Způsob reprezentace dalších taktických dat.................................................................17 4 Způsob reprezentace taktických průsvitek....................................................................19 5 Pracoviště velitele pro využití 3D.................................................................................23 5.1 Aplikační zasazení pracoviště 3D z pohledu uživatele........................................23 5.2 Fyzi cký návrh práčovi ště 3 D................................................................................24 5.2.1 Varianta 1.........................................................................................................25 5.2.2 Varianta 2.........................................................................................................25 5.3 Stávající požadavky na HW prostředky...............................................................26 5.3.1 Stereoskopický projektor..................................................................................26 5.3.2 Doporučený projektor......................................................................................27 5.3.3 3D Monitor.......................................................................................................28 5.3.4 Doporučený 3D monitor...................................................................................28 Použité zkratky.....................................................................................................................29 Použitá literatura...................................................................................................................31 Seznam obrázků....................................................................................................................32 OTS značky..........................................................................................................................33 Rozdělení kategorií dat do množin symbolů pro 3D zobrazení...........................................49 2 Úvod: Metodika je jedním z výstupů projektu obranného výzkumu VIZUALIZACE. Je zpracována za účelem objasnění praktického využití vizualizačního systému pro 3D zobrazení taktických dat a vysvětlení principu vytvoření 3D zobrazení v OTS VR PozS. Tento nový modul systému velení a řízení je převážně určen pro velitele a štáby taktického stupně velení. Uživatelem může být každý, kdo s tímto systémem pracuje v celé šíři jeho možností. Prioritně, je jeho využití v procesu plánování a řízení operací. Všeobecně, účelem použití taktických značek (symbolů) je sdělovat informace o objektech v prostoru vedení bojové činnosti a definovat jejich vlastnosti nebo charakter činnosti. Vizualizace taktických dat ve 3D má velmi podobný účel, a to sdělovat dané informace o objektech ve 3D prostředí a tím zabezpečit prostorovou vizualizaci předpokládané (nebo probíhající) činnosti v závislosti na časových aspektech prováděné operace. Proto metodika vymezuje i obecné taktické a technické požadavky pro tvorbu a použití vizualizačního systému 3D. Účelem projektu VIZUALIZACE nebylo vytvořit veškerou symboliku ve 3D zobrazení, proto i tato metodika řeší pouze možnosti systému a množinu taktických dat zobrazovaných ve 3D vizualizaci. Projekt musel řešit řadu omezení, která limitují jeho praktickou realizaci. Hlavním omezením je vlastní Operačně taktický systém velení a řízení s jeho technickými možnostmi. Projekt postupně řeší rozdělení dat do skupin a priority zobrazení. Je nutné si uvědomit, že kategorie, priority a množiny zobrazení byly vytvořeny účelově pro tento projekt a tudíž nejsou všeobecně prioritami zobrazení při reálném nasazení vojsk. 3 I Mechanismus vizualizace dat 1 Taktická data v OTS VŘ PozS, jejich třídění a popis 1.1 OTS VŘ PozS Operačně taktický systém velení a řízení pozemních sil (dále OTS VŘ PozS) je základním integrujícím informačním systémem pro podporu činností v polních podmínkách -vedení bojové činnosti, působení v zahraničních misích, krizovém managementu apod. Samotný systém, se dále rozpadá na automatizovaný systém velení a řízení (dále ASVŘ) a bojový vozidlový informační systém (dále B VIS). ASVŘ zajišťuje společný obraz situace na bojišti, prostředky na podporu pro rozhodování velitele a možnosti grafického znázorňování bojových informací a dokumentů ve formě elektronických průsvitek vycházejících z informací, uložených ve společné taktické databázi. ASVŘ zabezpečuje všechny informační potřeby velitelů a štábů pro rozhodovací procesy a pro přímé vedení operace a boje. Na stupních brigáda a prapor se ASVŘ překrývá s BVIS, který velitelům brigád a praporů zajistí automatizované velení a řízení při jejich pohybu mimo hlavní místa velení. ASVŘ a BVIS tvoří základní vševojskové jádro OTS se vzájemnými informačními a funkčními vazbami. Automatizovaný systém vševojskového velení a řízení je určen pro: • plánování boje a vedení boje/operace, • informační podporu rozhodovacího procesu velitele a náčelníků jednotlivých sekcí a oddělení štábů z hlediska jejich působnosti, odborností, řešených úkolů a úrovně řízení, • řízení činností jednotlivých druhů vojsk a služeb v přímé podřízenosti. Stručný popis, charakteristika a účel použití OTS přímo definuje využití vizualizačního systému. Nelze stanovit, kdy se vizualizace musí využít, ale lze definovat uzlové body rozhodovacího procesu, kdy je vhodněji využít. Samotné využití vizualizace je dáno: • metodikou plánování (řízení) boje a SOP daného štábu, • časem, který je k dispozici, • stupněm zvládnutí OTS, • osobností velitele (NS). 1.2 Taktická data Taktická data j sou obecným pojmem, který je běžně využíván širokou vojenskou veřejností, ale ne vždy se stejným obsahem. Proto byl zvolen pojem DATA, který je dále rozšířen do dalších čtyřech termínů, které jsou využity pro popis vizualizace. Výraz „DATA", pro účely této metodiky všeobecně představuje: • informaci generovanou OTS (poloha jednotky...), • informaci zobrazovanou v OTS (stav munice, nadmořská výška, poškození...), • zobrazovaný symbol - značku a její doplňující údaje, • zobrazovanou činnost (úkol, čára, bod, zamoření....). Pro účely vizualizace j sou používány termíny (kategorie): • symboly, • hlavní taktická data, 4 • další taktická data, • taktická průsvitka. Zmíněné termíny zároveň tvoří prvotní rozdělní dat do kategorií, které slouží ke stanovení množin zobrazovaných taktických dat ve 3D. Tyto čtyři základní termíny jsou voleny i s ohledem na třídění dat v OTS VR. Symboly j sou grafickým vyjádřením, tedy značkou, zahrnující: • jednotku, • vybavení, • zařízení, • vrtulník-letadlo, • zbraň, zbraňový systém, • vozidlo. Hlavní taktická data vyjadřují charakteristiku, popis, vlastnosti, stav a činnost daného symbolu, který je vždy spojen s označením jednotky, velikostí a doplňujícími údaji. Pro účely vizualizace tvoří množinu hlavních taktických dat tyto údaje: • jméno jednotky, • poloha jednotky, • postavení j ednotky, • velikost a druh jednotky. Další taktická data jsou doplňující údaje, které také vyjadřující stav, použití, situaci jednotek nebo prostoru operace. V OTS je v taktických datech udáváno dalších 50 doplňujících údajů, které vytváří tzv. „popis značky". Vzhledem k účelu vizualizace není požadováno, aby byly veškeré doplňující údaje zobrazovány, protože vizualizace 3D není hlavním nástrojem rozhodovacího procesu velitele a štábu a jejich zobrazením se situace stává nepřehlednou a matoucí. Jedná se například o: • vycvičenost, zasazení, využití, • stav munice, osob, PHM, zbraní, režimu palby, • vyzařování, vybavenost, operační stav, rychlost a dostupnost, • a další. Taktická průsvitka je provedení grafického vyjádření situace, stavu, činností a úkolů jednotek v daném prostoru. Je základním zobrazením taktických dat pomocí grafických symbolů. Taktická průsvitka je jedním ze základních prostředků předávání informací (dat). Používá se v celém průběhu plánovacího procesu, ale i v průběhu řízení operací. Taktická průsvitka zahrnuje: • čáry, body, prostory, • úkoly, směry, • manévr, • pozorovatelny, • speciální značky a značky druhů vojsk. 1.3 Množina dat zobrazovaných OTS VŘ OTSVR prakticky využívá symboliku pro zobrazování dat publikovanou v normě APP-6. Jednotlivé symboly (značky) a jejich význam je přesně definován, stejně jako jejich dělení do jednotlivých skupin. Prakticky to znamená určité omezení při tvorbě jednotlivých značek, které je přímo souvisí s možnostmi uvedeného systému. Z tohoto důvodu i vizualizace dat ve 3D zobrazení vychází z možností, které OTS definuje. 5 Přehled a dělení zobrazovaných dat pomocí symboliky definované v APP-6 je uveden v příloze č.l. 1.4 Zobrazení taktických dat a symboly v APP-6A,B APP-6 je publikace (norma), která stanovuje společnou operační symboliku v závislosti na požadavcích pro její zobrazování a zakreslování s cílem, dosáhnout kompatibility a maximální možné interoperability pozemních systémů velení, řízení, spojení, výpočetní techniky a vojenského zpravodajství (C4I), vývoje, bojové činnosti a výcviku. Jejím účelem je vytvořit jednotný systém společné vojenské symboliky pozemních uskupení a jednotek, které jsou zobrazovány automatizovanými mapovými zobrazovacími systémy nebo ručně zakreslovanými do map. Tato publikace zahrnuje všechny druhy vojska a platí pro všechny pozemní složky přímo nebo nepřímo zapojené do systému C4I, provozu systému, vývoje systému a výcviku v rámci operací pozemních sil. Publikace slouží jako standardní soubor značek pro všechny budoucí aplikace symboliky C4I realizované pozemními složkami. Uvedenou normu lze aplikovat na symboliku mapového zobrazování, zakreslování, zobrazování počasí, zobrazování v displejích vozidel, kabinách pilotů a na technickou projekční symboliku v rozsahu odpovídajícím možnostem té které uživatelské skupiny. Norma se vztahuje na veškeré budoucí aplikace značek v rámci dvourozměrných a elektronických zobrazovacích systémů v prostředí C4I. Z tohoto důvodu jsou veškeré symboly použité ve vizualizačním systému vytvořeny v souladu s uvedenou normou APP-6. Systém vizualizace využívá pouze uvedenou symboliku a množinu značek a zákresů, která je součástí OTS, respektive jeho jednotlivých přírůstků. 2 Rozčlenění taktických dat do skupin dle důležitosti V bodě 1 jsou charakterizována data v kategoriích, které zároveň určují důležitost zobrazování dat ve 3D a jsou specifikovány následovně: a) symboly, b) hlavní taktická data, c) další taktická data, d) taktická průsvitka. a) symboly První kategorií, která musí být zobrazována ve 3D jsou symboly. Jsou zobrazovány ve čtyřech různých tvarech a liší se i barvou, tedy stejně jak udává norma APP-6. Jedná se o vyjádření příslušnosti: • VLASTNÍ = MODRÝ • NEPŘÍTEL = ČERVENY • NEZNÁMÝ = ŽLUTÝ • NEUTRÁLNÍ = ZELENÝ O Do kategorie symboly patří i základní zobrazení jednotky, vybavení, zařízení, vrtulníku a zbraně. Vzhledem k předurčení projektu, nepředpokládám v této fázi vytvářet symboliku zbraně, zbraňového systému, vozidla nebo vrtulníku. 6 V projektu jsou řešeny tyto symboly: jednotka zařízení Uvedené symboly jsou zobrazovány v základních barvách v souladu s APP-6. b) hlavní taktická data Hlavní taktická data jsou v systému generována symbolem značky a ve 3D zobrazení dvěma způsoby: • KVÁDR - nebo odpovídající tvar značky (krychle, válec...), • nebo obrazec pokrývající prostor rozmístění jednotky se symbolem dané jednotky. Symbol jednotky je zpravidla zachován v daném měřítku, zachovává barvu příslušnosti, druh vojska, označení velikosti, jednotky, polohu a postavení v terénu. Ostatní, hlavní taktická data jsou zobrazeny POPISEM (jako u kreslené značky) na daném symbolu. Podmínkou je možnost jejich zobrazení trvalé nebo krátkodobé, v souladu s momentální potřebou jejich zobrazení. Uživatel má možnost si tyto data zobrazit v závislosti na dané situaci a účelu zobrazení. Způsob zobrazení hlavních taktických dat je uveden v tabulce v příloze č.2. c) další taktická data Další taktická data, jak je uvedeno v předešlé části, doplňují symbol o další informace. Vzhledem k tomu jsou zobrazována dle skutečné potřeby (záleží na uživateli a účelu) a jsou zobrazována GRAFEM na základní značce, tedy na daném symbolu. Další taktická data se zobrazují: • po zapnutí zobrazit: - bojeschopnost jednotky - sloupcový graf, - hodnocení osob - sloupcový graf, - hodnocení PH - sloupcový graf, - dávka radiace - sloupcový graf, - směr postupu a rychlost - vektor+ číslo, - souřadnice - číslo v obdélníku, • sloupcové grafy j sou opatřeny číslem v %, • historii pohybuje zobrazena pouze ŠIPKOU, • ostatní pohyb, možné ukládat v jednotlivých průsvitkách v libovolném časovém horizontu, • všechny dat jsou tvořena tak, aby je mohl uživatel zobrazovat dle potřeby (V-Z), • souřadnice ve formátu MGRS je vhodné řešit i pro vizualizaci, ale vzhledem k účelu projektu tento parametr není realizován. Ostatní data jsou k dispozici v OTS VR, nemusí být zobrazována ve 3D. Způsob zobrazení dalších taktických dat je uveden v tabulce v příloze č.2. 7 d) taktická průsvitka Taktická průsvitka zahrnuje dalších 10 zobrazovaných kategorií. Je jednou z důležitých zdrojů předávaných, zobrazovaných informací. Cáry: • téměř všechny čáry (v seznamu mimo jedné) mají označení pomocí PÍSMEN (slova), • j sou viditelné a nesmí vizuálně narušit vizualizaci j ednotek, • čáry jsou doplněny symbolem bodu a některé mají v přerušené části symbol velikosti jednotky, tyto symboly jsou zachovány, • model je v podstatě hrubá čára poloprůhledná se zachováním barvy příslušnosti, s možností podbarvení, není vyšší než je model-kvádr jednotky, • označení písmena leží na terénu v dané barvě, symbol bodu je poloprůhledný. Body: • body představují danou činnost v přesně stanoveném bodě v určitém čase, • body mají dvě množiny modelů A a E, • množina D představuje objekt daného tvaru s hrotem dotýkajícího se povrchu, stojící model značky zobrazený ze všech stran stejným způsobem, • modely v množině D má v sobě označení pomocí PÍSMEN, • množina E představuje vodorovný objekt v terénu (objekt tvořený čarami bez výplně, • množina E je provedena stejným způsobem jako D, ale se žerdí dotýkající se země v přesně daném bodě, • body opět ctí barvu příslušnosti, • klamný obj ekt j e v množině C-stej ný j ako čára. Prostory: • prostory jsou další vyjádření odpovědnosti, činnosti nebo úkolu, • jsou to zpravidla mnohoúhelníky doplněné symbolem- NĚKOLIKA PÍSMEN, • zaujímají zpravidla větší plochu, • nutno ctít barvu příslušnosti, • model tvoří daná čára s podbarvením (vodotisk, poloprůhledná další kopírující čára), • podbarvení tvoří šířku až 3x dané čáry. Úkoly • úkoly j sou zpravidla vyj ádřeny prostorem (+ symbol, čára, směr aj.), • stejné jako prostory, proto model je obdobný, složený z podbarvených čar, • barva příslušnosti je dodržena. Směry • směry tvoří zpravidla šipky, jedná se o znázornění postupuje spojnicí mezi úkolem a prostorem, může vyjadřovat i úkol, • model ctí barvu příslušnosti, • model tvoří prostor vyplněný šipkami průhlednou barevnou fólií (kopíruje terén). Manévr • manévr terén, působení na nepřítele a vlastní vojska je jiné vyjádření úkolu, • jde o vyjádření zákresu pomocí čar různého zakřivení, výjimečně doplněného o PÍSMENA, 8 • model je totožný s úkolem, prostorem, tedy ČARA, PODBARVENÍ, • model ctí barvu příslušnosti. Pozorovatelny • pozorovatelna představuj e místo v terénu obsazené malou j ednotkou různého určení, • model je stojící TROJÚHELNÍK na přesně stanoveném místě, zobrazovaný ze všech stran stejným způsobem, • jedná se o 5 modelů doplněné symbolem pozorovatelny, • model ctí barvu příslušnosti. Speciální značky- druhy vojsk • modely pro tuto kategorii j sou zařazeny do PRIORITA 2, • v závislosti na účelu proj ektu nej sou zpracovány, • všechny symboly v této kategorii budou přiřazeny do MNOŽIN modelů dle předchozích kategorií. Způsob zobrazení průsvitky je uveden v tabulce v příloze č.2. 3 Doporučení NVG pro práci s vektorovými daty Nejen OTS VR PozS ACR, ale i systémy velení a řízení pozemních sil jiných aliančních armád umožňují zpracovávat vektorové taktické informace. Zcela zásadní funkcionalita je načtení, zobrazení a uložení vektorových taktických dat. Vektorová taktická data jsou standardně ukládána v jednotlivých vrstvách, které odpovídají průsvitkám pro popis situace na bojišti. Pro podporu standardizace práce s vektorovými taktickými daty vznikla pracovní skupina TIDE NATO, která je zodpovědná za řízení vývoje doporučení NATO Vector Graphics (NVG), který není zatím STANAGEM, aleje vysoký předpoklad pro jeho zavedení. Detailní informace k protokolu NVG jsou umístěny na TidepediA, kterou spravuje Allied Command Transformation (ACT). 3.1 Architektura NVG NVG má přesně specifikovaný formát, který umožňuje jednoznačně kódovat informace o bojišti a to především vojenské značky a další taktická data. Pro implementaci NVG je použito Service Oriented Architecture (SOA). Je založena na komponentách: NVG Consumer (žadatel o službu), NVG Producer (poskytovatel služby) a mDNS (registrační autorita služeb). Service Discovery mDNS Přihlášení Registrace Klient webové služby NVG klient Požadavky Data webová služba NVG služba Obrázek 1 - SOA u NVG protokolu 9 3.2 Specifikace NVG NVG služba má definované rozhraní, které obsahuje jen dvě funkce: GetCapabilities a GetNvg. Přenos dat probíhá dle následujícího diagramu. NVG klient PřihlášeníO .(Parametry) mDNS i GetCapabilityO Registrace() .(nvg_capability) ----1---- GetNvg(nvg_filter) NVG služba TJ i i (nvg) Obrázek 2 - Přenos dat dle NVG implementace Popis přenosu dat: • poskytovatel služby se zaregistruje u registrační autority, která zpřístupní jeho rozhraní žadatelům, • uživatel se přihlásí k autoritě a obdrží popis rozhraní ke službě NVG (dvě funkce) • uživatel spustí funkci GetCapabilities, která slouží k získání množiny parametrů, ze které je možno sestavit filtr pro požadavek na data. Například si tuto množinu parametrů může reprezentovat například seznam nabízených vrstev. Výsledkem je tato množina dat ve přesně specifikovaném formátu XML - NVGCapabilitiesType. • uživatel spustí funkci GetNvg (NVGFilterType), kde parametr určuje vybranou skupinu. Výsledkem je předání vektorových dat ve specifikovaném formátu XML - NVGType. 3.2.1 NVG formát NVG formát je ve skutečnosti soubor XML. Tento soubor má předepsanou strukturu, která je definována pomocí XSD souboru. Obsahem dokumentuje množina grafických primitiv, ze kterých může být vytvořena celá taktická situace (např. bod, úsečka, lomená čára, polygon, elipsa apod.). Na tyto grafické primitiva jsou potom mapovány značky ze standardů NATO a USA (APP-6A, APP-6B a MIL-STD-2525B). 3.3 Implementace NVG do OTS VŘ PozS Při implementaci NVG do prostředí OTS VŘ PozS doporučujeme omezit množinu vlastností (Capabilities) na seznam uložených průsvitek zákresu. To není v rozporu se specifikací, která minimální množinu implementovaných vlastností nepředepisuje. Pro účel přenosu taktických průsvitek je toto dostačující. 10 NVG je v metodice navržen pro přenos a vizualizaci vektorových dat - tj. taktických průsvitek. I přesto, že NVG umožňuj e přenos i samotných symbolů jednotek dle standardů, metodika doporučuje jeho využití právě jen na přenos taktických průsvitek. Konzument služby NVG musí být schopen dekódovat data zaslaná touto službou. NVG formát je založen an XML schématu s využitím následujících elementů (je uveden seznam zcela zásadních elementů, které musí být implementovány pro přenos taktických průsvitek): • text, s atributy x - zeměpisná délka (dle WGS-84), y - zeměpisná šířka, rotation - rotace textu, style - nastavení stylu textu a content - vlastní text._ • multipoint, s atributy points - pole bodů, které tvoří daný objekt, label - název objektu, symbol - odpovídající symbol dle standardů APP-6A,B a MIL - STD - 2525B._ • polyline, s atributy points - pole bodů, které tvoří danou lomenou čáru (lze samozřejmě i popsat jednoduchou čáru), label - název objektu, symbol - odpovídající symbol dle standardů APP-6A, B a MIL - STD- 2525B a styl - použité šrafování, případně výplň. • arrow, s atributy points - pole bodů od začátku šipky po vlastní špičku, width - šířka těla šipky a symbol - odpovídající symbol dle standardů APP-6A,B a MIL - STD -2525B._ • polygon, s atributy points - pole bodů, které tvoří uzavřený mnohoúhelník, label - název objektu, symbol - odpovídající symbol dle standardů APP-6A,B a MIL - STD - 2525B a styl - použité šrafování, případně výplň. 11 Následující skupiny (za celou skupinu je vždy uveden jeden exemplář) je nutno implementovat pro funkčnost vizualizace taktických průsvitek z OTS VR PozS: Cára dotyku úložiště I Společné úložiště v rstev načtení uložené vrstvy Klient webové služby ASVŘ :NVG klient I služba 3D :Pracov i: tě uživatele v Klient webové služby 3D :NVG klient I aplikace Specializovaný itypový uživatel Uživatel OTS itypový uživatel Uživatel 3D itypový uživatel Obrázek 12 - Operační taktická koncepce 5.2 Fyzický návrh pracoviště 3D Místa velení brigády zabezpečují podmínky pro práci velitele a štábu při plánování a řízení operace (boje) včetně činnosti styčných týmů a operačních skupin přijímaných u štábu brigády. Pro velení a řízení bojové činnosti se mohou zřizovat následující místa velení: • hlavní místo velení, • centrum podpory brigády, • taktické místo velení, • záložní místo velení (pouze v případě přidělení dostatečného množství sil a prostředků velení). Hlavní místo velení (HMV) je místo, na kterém má stálé pracoviště velitel s většinou svých hlavních funkcionářů a větší částí štábu. Uskutečňuje se z něj velení podřízeným vojskům při přípravě, provedení a ukončení operace. V jeho prostoru se rovněž rozmisťují styčné skupiny (důstojníci) od nadřízeného, podřízených, sousedů a spolupůsobících vojsk. 24 Pracoviště 3D vizualizačního systému je integrované do stávajícího místa velení brigády (praporu nebo ÚU). 3D vizualizační systém svojí funkcí doplňuje činnost ASVR, proto je jeho umístění v blízkosti výnosů z tohoto systému. Výnos ze systému ASVR je promítán na tzv. Smart Board, který podporuje práci štábu a dále na monitory, které jsou umístěny vedle tohoto Smart Boardu. Výnos z 3D vizualizačního systému na velitelském stanovišti brigády může být řešen ve dvou variantách. 5.2.1 Varianta 1 Stereoskopický projekční systém využívá plochy Smart Boardu jako projekčního plátna. Může být instalován na stejné konzoli jako projektor pro Smart Board. Pro zapnutí výnosu z 3D vizualizačního systému stačí vypnout projektor pro Smart Board a zapnout stereoskopický projektor. 3D monitor (+ 3D vizualizační systém) je umístěn vedle monitorů ASVR, případně může být umístěn na pracovišti skupiny plánování (0-3). o 1 Obrázek 13 - Varianta 1 umístění 3D pracoviště 5.2.2 Varianta 2 Stereoskopický projekční systém využívá vlastního projekčního plátna, které je umístěno naproti Smart Board ve volném prostoru stanu. Pracovníci štábu by se pro 25 pozorování situace ve 3D museli otočit. Výhodou je současné zobrazení situace na Smart Board ve 2D a stereoskopickou projekcí ve 3D. 3D monitor (+ 3D vizualizační systém) je umístěn vedle monitorů OTS, případně může být umístěn na pracovišti skupiny plánování (0-3). Obrázek 14 - Varianta 2 umístění 3D pracoviště 5.3 Stávající požadavky na HW prostředky 3D vizualizační systém je připojen do sítě OTS podobně jako standardní stanice systému ASVŘ. 5.3.1 Stereoskopický projektor Aktivní stereoskopický projektor promítá oba dva obrazy (pro levé a pravé oko) velmi rychle za sebou. Frekvence střídání obrazů bývá obvykle 120 Hz. Uživatel použije speciální brýle, které střídavě zakrývají levé a pravé oko synchronně s frekvencí promítání projektoru. Tyto brýle jsou s projektorem synchronizovány pomocí infračerveného paprsku (IR link) nebo pomocí informací promítaných mezi jednotlivými snímky (DLP Link). Protože se jedná o jeden projektor, je jeho nastavení stejné jako u obyčejného projektoru. Rovněž tak není potřeba použít speciální promítací plátno. 26 5.3.2Doporučený projektor Pro stereoskopickou projekci se doporučuje projektor firmy Projection Design F10 AS3D. Jedná se o aktivní DLP stereoskopický projektor s frekvencí střídání obrazů 120 Hz. Jeho nativní rozlišení je 1400 x 1050 pixelů, jedná se tedy o tzv. full HD (1080p) stereoskopický projektor. Umožňuje jako IR link tak i DLP link synchronizaci brýlí. Vybrané parametry z technické specifikace Konstrukce Single Chip DM D s uzavřenou optikou Rozlišení 1400 x 1050 nativní, 1920 x 1200 podporované Jas Ve 3D módu 2000 ANSI lumenů Konstrast Větší než 3000:1 Barevné rozlišení 10 bitů na barevný kanál 3D vstup Dva oddělené vstupy VGA nebo DVI pro levý a pravý kanál Synchronizace IR link nebo DLP link Promítací vzdálenost 1-15 metrů Životnost lampy 2250 hodin při provozu na plný výkon Rozměry 268 x 300 x 104 mm Váha 3,5 kg Napájení 90 - 240 VAC, 50/60 Hz, +/- 10%, <1.5/3A (240V/120V) Obrázek 15 - Aktivní stereoskopický projekt F10 AS3D Obrázek 16 - Brýle Optoma pro stereoskopickou projekci 27 Pro uživatele (příslušníky štábu) se doporučuje použít brýle Optoma ZD101 DLP Link 3D Glasses. Doporučený počet na stupni brigáda je 10 ks. Tyto brýle jsou synchronizovány dle standardu DLP link. 5.3.3 3D Monitor Princip stereoskopického zobrazení 3D monitoruje podobný jako při aktivní stereoskopické projekci. Monitor zobrazuje střídavě snímky pro levé a pravé oko s frekvencí 120 Hz. Uživatel má na sobě brýle, které synchronně zakrývají levé a pravé oko. Synchronizace brýlí se provádí obvykle pomocí infračerveného paprsku (IR link) nebo pomocí DLP linku podobně jako při aktivní stereoskopické projekci. Existuje celá řada nabízených kompletů pro stereoskopické zobrazení na monitoru, nej rozšířenějším je systém nVidia 3D Vision. Tento systém se skládá z: • ovladačů grafické karty podporující střídavé vykreslování obrazů, • vyzařovače infračerveného paprsku připojeného přes USB rozhraní, • aktivních brýlí. Kompatibilní grafický Výstupní zařízení 3D Aktivní brýle a adaptér Vision Ready infračervený zářič Obrázek 17 - Sestava stereoskopického zobrazení na 3D monitoru 5.3.4 Doporučený 3D monitor Pro stereoskopické zobrazení na monitoru byl vybrán komplet ASUS VG236H podporující stereoskopický obraz o rozlišení až 1920 x 1080 pixelů. Tento komplet se sestává z LCD monitoru ASUS VG236 a přiložené nVidia 3D Vision soupravy (ovladače, vysílač infračerveného paprsku a brýle). Vybrané parametry z technické specifikace Rozměry displeje 23" (58.4cm) širokoúhlá obrazovka Technologie Color Shine Rozlišení 1920 x 1080 Rozteč bodů 0.265 mm Jas 400 cd/m2 Kontrastní poměr 100000 :1 Barvy 16.7 miliónů Pozorovací úhly (CR 10) 170°(H)/160°(V) Doba odezvy 2 ms Rozměry 550.2x419.5x250mm Hmotnost 7 kg 28 Použité zkratky AČR Armáda České republiky ASVŘ Automatizovaný Systém Velení a Řízení ASVŘ PozS Automatizovaný systém velení a řízení pozemních sil BVIS Bojový vozidlový informační systém SOP Stálý (štandartní) operační postup HM V Hlavní místo velení PHM Pohonné hmoty NŠ Náčelník štábu NATO Severoatlantická Aliance DAN Detailní Analýza a Návrh DARPA Defense Advanced Research Projects Agency - instituce MO USA DO Deník operace EIA Electronic Industries Alliance HTTP Hypertext Transfer Protocol ICD Interface Control Document - Technická specifikace rozhraní IEEE Institute of Electrical and Electronics Engineers IETF Internet Engineering Task Force - mezinárodní komunita návrhářů, tvůrců, správců a výrobců zaměřená na Internet. IP (Internet Protocol) - je protokol pro přenos dat po síti založené na přepínaní paketů (packet-switched) ISO International Organization for Standardization LAN (Local Area Netware) - místní počítačová síť MIP Multilateral Interoperability Program - účelové uskupení firem a institucí vytvářející výměny mechanismus dat mezi vojenskými informačními systémy. MO Ministerstvo obrany MS Microsoft OSI Open Society Institute OTS Operačně-taktický systém PC (Personal Computer) - osobní počítač PozS Pozemní síly RFC Request for Comments - specifikace Internetových systému a standardů skupinou IETF. sDÚDO Služba Datového Úložiště Deníku Operace SOAP Simple Object Access Protocol TCP Transmission Control Protocol TIA Telecommunications Industry Association VŘ Velení a řízení WDSL Web Services Description Language WSA Web Services Architecture XML extensible Markup Language 29 XSD Namespace in XML Použitá literatura [NVG] NATO Vector Graphics version 1.5, množina dokumentů, definičních souborů wsdl a xsd, příklady a další dokumentace na webu http://tide.act.nato.int/tidepedia, August 2010 [Pub-53-01-3] Štábní práce v operacích, část 2, Praha 2008 31 Seznam obrázků Obrázek 1 - SO A u NVG protokolu...........................................................................................9 Obrázek 2 - Přenos dat dle NVG implementace......................................................................10 Obrázek 3 - Postupné kroky rozhodovacího procesu...............................................................15 Obrázek 4 - Velení a řízení v průběhu operace........................................................................16 Obrázek 5 - Reprezentace hlavních taktických dat.................................................................17 Obrázek 6 - Vizualizovaná další taktická data.........................................................................18 Obrázek 7 - Vizualizovaný taktický bod..................................................................................19 Obrázek 8 - Vizualizovaná výchozí čára..................................................................................20 Obrázek 9 - Vizualizovaný prostor soustředění.......................................................................21 Obrázek 10 - Vizualizovaný útok z palebného postavení........................................................22 Obrázek 11 - Pozice 3D pracoviště v kontextu místa velení....................................................23 Obrázek 12 - Operační taktická koncepce................................................................................24 Obrázek 13 - Varianta 1 umístění 3D pracoviště.....................................................................25 Obrázek 14 - Varianta 2 umístění 3D pracoviště.....................................................................26 Obrázek 15 - Aktivní stereoskopický projekt F10 AS3D........................................................27 Obrázek 16 - Brýle Optoma pro stereoskopickou projekci......................................................27 Obrázek 17 - Sestava stereoskopického zobrazení na 3D monitoru........................................28 32 OTS značky Příloha Metodiky č. 1 1 Jednotky □ O □ n 2 Vybavení 3 Zařízení 4 MOOTW 5 Letadla a vrtulníky cary, body čáry 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Přední okraj vlastních vojsk (FLOT] Cára dotyku Přední okraj prostoru bojové činnosti (FEBA) Rozhraní Výchozí čára (útoku i přesunu) LD Koordinační čára Cára rozchodišt Cára poutání Konečná čára Cára prosakování Konečná součinnostní čára Předpokládaná čára rozvinutí (čára zasazenO - PLD Cára dotyku - LD/LC Cára zatemnění světel vozidel Cára opevnění fl0tuua>JuUaaaaa;fl0t FEBA -0FEBA LD-PL- •LD -PL RL- HOLDING LINE- -RL -HOLDING LINE LOA- —LOA FINAL CL-PLD- LD/LC LL- -PLD -LDJLC -LL J^TLJLrijnjijmrLj^ 33 body 21 Obecný (nespecifikovaný] kontrolní bod 22 Kontrolní bod (stanoviště) 23 Kontaktní bod (Místo dotyku) 24 Koordinační bod 25 Bod rozhodnutí 26 Místo navázaní kontaktu 27 Průchod iště 28 Rozchodiště 29 Výchozí místo 30 Zdánlivý objekt (Klamný objekt -Atrapa) 31 Zájmový bod g CKP 9 34 výchozí, soustředěni 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 Obecný prostor Výchozí postavení pro zteč Operační prostor Výchozí postavení pro útok Prostor soustředění Prostor zasazení Prostor vysazení (shozu] Prostor vytažení Pásmo přistání Prostor vyzvednutí Prostor vyhledávám - Prostor průzkumu Předmostí Stanovený prostor zájmu (NAI) Cílový prostor zájmu (TAI) ATK AA EA DZ BRIDGEHEAD LINE 3 ér 35 úkoly 46 47 48 49 50 51 52 53 Ukol (Cíl) Obklíčení Útok z palebného postavení Postavení pro přímou palebnou podporu Bojové zajištění Bojové postavení Opěrný bod Opevněný prostor obj a a a a a ^ smery 54 55 Směr (Směrovka) Osa postupu hlavního útoku pozemních síl 56 Osa postupu podpůrného útoku pozemních síl 57 Směr hlavního útoku pozemních sil 58 Směr podpůrného útoku pozemních sil 59 Hlavní směr palby 60 Protiúder 61 Protiúder palbou 36 37 působení na nepřítele 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 Rozvrátit, narušit Zničit Poutat Zastavit Zastavit jak Usměrnit Zpoždění Zabránit Odříznout Proniknout Umlčet Léčka Obejit Odklonění m 38 vlastní vojska 39 POZOROVATELNY 91 Pozorovací stanoviště/Předsunuté stanoviště A 92 Pozorovatelna obsazená průzkumným výsadkem A 93 Pozorovatelna dělostřeleckého průzkumu A 94 Stanoviště snímače/Stanoviště naslouchací hlídky A A 95 Pozorovatelna chem. průzkumu mimo vozidlo 40 DRUHY VOJSK ŽENIJNÍ VOJSKO 96 Pás zátarasů 97 Čára zátarasů 98 Plocha zátarasů 99 Stromový zásek 100 Protitankový příkop 101 Protitankové zátarasy, bloky, železobetonové jehlany a další podobné překážky 102 Protitanková stěna 103 Nástraha 104 Mina 105 Minové pole - bod 106 Minové pole 107 Minový pás 108 Zamínovaný prostor 109 Shluk min 110 Prostor bez zátarasů 111 Prostor omezeného zatarasování 112 Prostor s výskytem nevybuchlé munice AAAAAAAiiAAAAAAAá ▲ VTWTVVYYV7 6 O ooo ooo 7 41 113 Silniční zátarasy, krátery a zničené mosty 114 Drátěné překážky 115 Prostor ohraničený drátěnými překážkami 116 Obtížnost obejití zátarasu 117 Prostor násilného přechodu vodní překážky 118 Most 119 Přemostění nebo průchod v zátarasu 120 Přívoz 121 Brod 122 Průchod v zátarasech 123 Umístění přívozu 124 Kontrolní propouštěcí místo 125 Zemní práce, malý zákop nebo opevňování 126 Opevnění 127 Střelecký okop, palebné postavení jednotlivce nebo zbraně 128 úkryt 129 Nástražný drát XXXXXXXX X XXXXXXXX)T 42 CHEMICKÉ VOJSKO Pásma minimální bezpečné vzdálenosti 130 131 NBC událost 132 Radioaktivní spad 133 Prostor zamoření 134 Prostor zamoření - elipsa 135 Dekontaminační místo (nespecifikované) 136 Záložní dekontaminační místo (nespecifikované) 137 Místo dekontaminace osob 138 Místo dekontaminace techniky 139 Místo dekontaminace osob a techniky 140 Dekontaminační místo (Částečné dekontaminace) 141 Dekontaminační místo (Ú plné dekontaminace) 142 Izočáry dávkového příkonu 43 VZDUŠNÉ SÍLY 143 Letecký kontrolní bod 144 Kontrolní bod pro komunikaci 145 Pop-Up Point (PUP) 146 Místo vyzvednutí posádky letounu 147 Letecký koridor 148 Trasa s minimálním ohrožením Name : \ Width : \ " MaxAlť\ UAV 149 Standardně používaná letová trasa vojskového letectva 150 Trasa bezpilotních prostředků 151 Letová trasa na malé výšce 152 Osa postupu vlastního letectva 153 Směr útoku letectva 154 Letecké předmostí 155 Osa postupu vlastního výsadku 44 156 157 158 159 160 161 162 163 164 Osa postupu vlastních bitevních vrtulníků Vyhrazený operační prostor Pásmo předsunutého prostoru protivzdušné obrany Řízení vzdušného prostoru s vysokou intenzitou provozu Pásmo působení řízených střel Pásmo působení řízených střel v malých výškách Pásmo působení řízených střel ve velkých výškách Zóna použití zbraní bez omezení Prostor letiště - letištní pásmo 45 PALEBHA PODPORA 165 Bodový - jednotlivý cíl 166 Kruhový cíl 167 Stanoviště palebné podpory 168 Koordinační čára palebné podpory 169 Koordinační čára palby 170 Lineární cíl 171 Poslední čára přehradné palby 172 Prostor zadýmování 173 Zadýmování lineárního cíle (Čára zadýmování) 174 Bezpečnostní vzdálenost 175 Čára omezení palby 176 Prostor palebné podpory 177 Vzdušný koordinační prostor 178 Plošný cíl 179 Hromadný skupinový cíl cfl nfl rfl nfl rfl 46 Parametry (nastavení)_ Geometrie_ Souřadnice 33TXG 5475501220_ Uzamčení vrcholů Ne_ Nastavení_ Konfigurace symbolu (Nastavení)_ Obecné vlastnosti_ Jméno: 1 Jr73.tpr_ Popis: 1. tanková rota_ Stavové vlastnosti_ C2 role_ Dávka radiace O_ Dostupnost_ Hodnocení - munice: Plně schopen_ Hodnocení - osoby: Omezeně schopen Hodnocení - PHM: Stěží schopen_ Hodnocení - zbraně: Neschopen_ Hotovost_ Hotovostní doba_ Nástrahy_ Operační stav Dočasně neschopen_ Operační stav - specifikace_ Posílení Oslabení Normální_ Příslušnost Friend_ Rezerva_ Stav nouze Ne_ Stav režimu palby_ Vybavení OPZHN_ Vycvičenost_ Využití_ Vyzařování_ Zasazení_ Vizuální vlastnosti_ Velikost symbolu_ Vlastnosti pro report_ Datum a čas_ Důvěryhodnost_ Hodnocení_ Typ zdroie_ Vojenské vlastnosti_ Bojová účinnost_ Doplňkové informace_ Electr. podpis_ IFF/SIF_ Ikona (Ikona)_ Klamné postavení Ne_ Nadřízený 73_ Označení 1_ Poloha_ Postavení Potvrzené , Reálné_ Poznámka _ Rychlost Směr pohybu Speciální C2 Velikost Company Velitelství Ne Výška / Hloubka Příloha Metodiky č.2 Rozdělení kategorií dat do množin symbolů pro 3D zobrazení P.C. KATEGORIE PRIORITA MNOŽINA ZOBRAZENI FLEX. 1. Symboly Jednotka 1 Vybavení 1 Zařízení 1 Vrtulník-letadlo 1 Vozidlo - Zbraň - Zbraňový systém - 2. Hlavní taktická data Jméno jednotky 1 A KVÁDR trvale Bojová účinnost Vizualizace-neřešit NE NE NE NE Poloha jednotky 1 A V-Z Postavení j ednotky 1 A trvale Velikost 1 A trvale Druh jednotky 1 A trvale 3. Další taktická data Dávka radiace B GRAF V-Z Stav- munice Stav- osoby B GRAF V-Z Stav -PHM B GRAF V-Z Stav- zbraně Hotovost v sekund. Operační stav-poškození Stav - režim palby Vybavení OPZHN Vycvičenost v % Využití Vyzařování Zasazení Směr a rychlost přesunu B VEKTOR+C V-Z 49 P.C. KATEGORIE PRIORITA MNOŽINA ZOBRAZENI FLEX. 4. Taktická průsvitka čáry FLOT, FLET 2 C Nízký kvádr V-Z 4.1. čáry FEBA 2 C Nízký kvádr v-z Rozhraní 2 c Nízký kvádr V-Z LD,PLD 2 c Nízký kvádr v-z Koordinační čára 2 c Nízký kvádr v-z Cára rozchodíšť 2 c Nízký kvádr v-z Cára poutání 2 c Nízký kvádr v-z Cára prosakování 2 c Nízký kvádr v-z Konečná čára 2 c Nízký kvádr v-z Cára opevnění 2 c Nízký kvádr v-z Cára zatemnění voz. 2 c Nízký kvádr v-z 4.2. Body Obecný kontrolní bod 3 D Stojící značka v-z KB-stanoviště 3 D Stojící značka v-z KB- místo dotyku 3 D Stojící značka v-z Koordinační bod 3 E Stojící značka v-z Bod rozhodnutí 3 E Stojící značka v-z Bod nav.kontaktu 3 D Stojící značka v-z Průchodiště 3 D Stojící značka v-z Rozchodí ště 3 D Stojící značka v-z Výchozí místo 3 D Stojící značka v-z Klamný objekt 3 C Nízký kvádr v-z Zájmový bod 3 D Stojící značka v-z 50 P.C. KATEGORIE PRIORITA MNOŽINA ZOBRAZENI FLEX. 4.3. Prostory Obecný prostor 3 F Cára+podbarvení V-Z VP - zteč 3 F Cára+podbarvení v-z Operační prostor 3 F Cára+podbarvení V-Z VP- pro útok 3 F Cára+podbarvení v-z Prostor soustředění 3 F Cára+podbarvení v-z Prostor zasazení 3 F Cára+podbarvení v-z Prostor vysazení 3 F Cára+podbarvení v-z Prostor vytažení 3 F Cára+podbarvení v-z Pásmo přistání 3 F Cára+podbarvení v-z Prostor vyzvednutí 3 F Cára+podbarvení v-z Prostor vyhledávání 3 F Cára+podbarvení v-z Předmostí 3 C Nízký kvádr v-z N AI, T AI 3 F Cára+podbarvení v-z 4.4. Úkoly Ukol 3 F Cára+podbarvení v-z Obklíčení 3 F Cára+podbarvení v-z Utok z palpost 3 F Cára+podbarvení v-z Postavení pro PřPP 3 F Cára+podbarvení v-z Bojové zajištění 3 F Cára+podbarvení v-z Bojové postavení 3 F Cára+podbarvení v-z Opěrný bod 3 F Cára+podbarvení v-z Opevněný prostor 3 F Cára+podbarvení v-z 4.5. Směry Směr 3 G čára v-z Osa postupu HU 3 G čára v-z Osa postupu PodU 3 G čára v-z SměrHU 3 G čára v-z Směr PodU 3 G čára v-z Hlavní směr palby 3 G čára v-z Protiúder 3 G čára v-z Protiúder palbou 3 G čára v-z 51 P.C. KATEGORIE PRIORITA MNOŽINA ZOBRAZENI FLEX. 4.6. Manévr - terén Ovládnout 4 F Cára+podbarvení V-Z Zabezpečit 4 F Cára+podbarvení v-z Uvolnit 4 F Cára+podbarvení V-Z Obsadit 4 F Cára+podbarvení v-z Udržet 4 F Cára+podbarvení v-z Zatarasit 4 F Cára+podbarvení v-z 4.7. Manévr- působení na nepř. Rozvrátit 4 F Cára+podbarvení v-z Zničit 4 F Cára+podbarvení v-z Poutat 4 F Cára+podbarvení v-z Zastavit 4 F Cára+podbarvení v-z Usměrnit 4 F Cára+podbarvení v-z Zpozdit 4 F Cára+podbarvení v-z Zabránit 4 F Cára+podbarvení v-z Odříznout 4 F Cára+podbarvení v-z Proniknot 4 F Cára+podbarvení v-z Umlčet 4 F Cára+podbarvení v-z Léčka 4 F Cára+podbarvení v-z Obejít 4 F Cára+podbarvení v-z Odklonit 4 F Cára+podbarvení v-z 4.8. Manévr-vlastní vojska Zabezpečit 4 F Cára+podbarvení v-z Odpoutat 4 F Cára+podbarvení v-z Odchod 4 F Cára+podbarvení v-z Odejít pod tlakem 4 F Cára+podbarvení v-z Následovat a převzít 4 F Cára+podbarvení v-z Následovat a podpořit 4 F Cára+podbarvení v-z Prolomit 4 F Cára+podbarvení v-z Vystřídat na místě 4 F Cára+podbarvení v-z 52 P.C. KATEGORIE PRIORITA MNOŽINA ZOBRAZENI FLEX. 4.9. Pozorovatelny Pozorovací stanoviště 3 H Stojící značka V-Z Pozorovatelna-pz 3 H Stojící značka v-z Pozorovatelna -dělpz 3 H Stojící značka V-Z Stanoviště snímače 3 H Stojící značka v-z Pozorovatelna-rchpz 3 H Stojící značka v-z 4.10. Speciální značky-druhy vojsk Ženijní 2 Chemické 2 Vzdušné síly 2 Palebná podpora 2 Logistika 2 Vysvětlivky: V-Z - kategorie vypnout, zapnout; A.. H - množina modelů, symbol v dané množině má v podstatě stejný model lišící se tvarem, velikostí,barvou; 1...3 - stanovení priority zobrazování, slouží k možnému výběru modelu pro zobrazení, pro účel projektu; Poznámky: - Zjednodušené rozdělení do množin v max.možné míře v souladu s cílem projektu priority j sou stanoveny pro možný výběr-VZOREK, vytvářených modelů 53