ČERNÝ, Michal. Prolegomena ke každé další inovaci či výstavbě modelu informačního vzdělávání (The Prolegomena to any further innovation or construction of model information education). Inflow : information journal [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISSN 1802-9736.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Prolegomena ke každé další inovaci či výstavbě modelu informačního vzdělávání
Name (in English) The Prolegomena to any further innovation or construction of model information education
Authors ČERNÝ, Michal.
Edition Inflow : information journal [online], Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1802-9736.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Changed by Changed by: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Changed: 7/5/2013 22:46.
Abstract
S rozvojem informační společnosti prudce narůstá počet nových profesí, které bychom mohli označit jako informační analytiky. Jde o osoby, které se zabývají práci s informacemi, jejich získáváním a analýzou. Informační vzdělávání má na tuto situaci reagovat a adekvátním způsobem přizpůsobovat svůj obsah. Příspěvek se snaží zachytit základní obecná východiska, která by měl respektovat každý nový model či inovace informačního vzdělávání. Důraz je přitom kladen na skutečnost, že informační vzdělávání hraje stejnou roli, jako dříve trivium či artistická fakulta – nezbytné propedeutiky pro další studium specializovaných oborů.
Abstract (in English)
With the development of information society is rapidly increasing the number of new jobs that could be described as information analysts. These are people that deal with working with information, their acquisition and analysis. Information education has to respond to this situation and adequately adapt its content. This article attempts to capture basic general considerations which should respect each new model or upgrade of information education. Emphasis is placed on the fact that information literacy plays the same role as before trivium or Faculty of Arts - a necessary propaedeutic for further study of specialized fields.
PrintDisplayed: 18/7/2024 08:32