MACEK, Jakub. More than a desire for text: Online participation and the social curation of content. Convergence. The Journal of Research into New Media Technology. roč. 19, č. 3, s. 295-302. ISSN 1354-8565. doi:10.1177/1354856513486530. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název More than a desire for text: Online participation and the social curation of content
Autoři MACEK, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Convergence. The Journal of Research into New Media Technology, 2013, 1354-8565.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Kanada
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Abstract text on SAGE Full pre-submission version of the paper on Academia.edu Full text on SAGE
Kód RIV RIV/00216224:14230/13:00066125
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1177/1354856513486530
UT WoS 000337677900005
Klíčová slova anglicky everyday life; online participation; audiences; social networking sites; social capital; cultural capital; spectacle; narcissism; social curation of content
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D., učo 14931. Změněno: 8. 4. 2016 11:55.
Anotace
Why and on what bases do people choose content and share it in an online environment? At the centre of Henry Jenkins’ theory of convergence culture lie in the transforming links between active, participative audiences, media content and media corporations. However, the ‘textually motivated’ desire to participate in the circulation of and control over texts is just one among other key motives for the dissemination and recirculation of content. Ethnography-based research con- ducted at Masaryk University in the Czech Republic suggests that when exploring participation in textuality, performative self-exposure and self-presentation must be taken into account as well as the context of audiences’ everyday life. Thus, I propose to approach participation as based not only on a ‘will to text’ but also on a dialectical relationship between a ‘will to self-performance’ and a ‘will to conformity’. These three factors then impact on the social curation of content – a reflex- ive process in which members of the audience construct texts for consumption and recirculation.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
GP13-15684P, projekt VaVNázev: Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí
Investor: Grantová agentura ČR, Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 18:30