PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ. General public and future teachers´ attitudes towards people with disabilities and inclusion. Journal of Exceptional People. Olomouc: Palacký university, Olomouc, 2012, vol. 1, No 2, p. 45-56. ISSN 1805-4978.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name General public and future teachers´ attitudes towards people with disabilities and inclusion
Name in Czech Postoje obecné populace a budoucích učitelů k osobám s postižením a k inkluzi
Authors PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Journal of Exceptional People, Olomouc, Palacký university, Olomouc, 2012, 1805-4978.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00068465
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) postoje k osobám s postižením; speciální vzdělávací potřeby; inkluze; postižení; Česká republika
Keywords in English attitudes toward people with disabilities; special education needs; inclusion; disability; Czech Republic
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D., učo 42916. Changed: 3/6/2013 18:21.
Abstract
This article analyzes the context of inclusive processes in the Czech Republic through attitudes of the general public towards people with disabilities, followed by a study on attitudes of future teachers towards people with disabilities and inclusion. We used data from a questionnaire survey, which used modified version of Bogardus scale of social distance (administered to the general public and students of education), measuring social acceptance of selected groups in society. The questions were aimed to provide information about three types of disabilities (physical, intellectual and sensory) and selected issues concerning inclusive education. The analysis looked closely at the level of acceptance in educational settings. Data showed more positive and accepting attitudes in younger and more educated groups of the general population. Further results show that being a student of a program focused on education is a major factor positively influencing social acceptance of people with different types of disabilities and attitudes towards inclusion.
Abstract (in Czech)
Text se zabývá kontextem inkluzivních snah v České republice prostřednictvím analýzy postojů obecné populace k lidem s postižením a postojů budoucích učitelů k osobám s postižením a k inkluzi jako takové. Východiskem jsou data z dotazníkového šetření, v němž byla použita modifikovaná verze Bogardovy škály sociální distance, která je nástrojem k měření akceptace konkrétních společenských skupin. Otázky byly směrovány ke třem skupinám postižení (mentální, fyzické a smyslové) a k vybraným tématům týkajícím se inkluzivního vzdělávání. Analýza se zaměřila na míru akceptace ve vzdělávacím kontextu. Data ukázala, že tolerantnější postoje a větší míru akceptace projevují lidé mladšího věku a s vyšším vzděláním. Z výzkumu take vyplynulo. Že stadium vzdělávacích oborů je významným faktorem, který pozitivně ovlivňuje akceptaci osob s různými typy postižení a postoje k inkluzi.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/4/2024 16:48