J 2012

General public and future teachers´ attitudes towards people with disabilities and inclusion

PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ

Basic information

Original name

General public and future teachers´ attitudes towards people with disabilities and inclusion

Name in Czech

Postoje obecné populace a budoucích učitelů k osobám s postižením a k inkluzi

Authors

PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Journal of Exceptional People, Olomouc, Palacký university, Olomouc, 2012, 1805-4978

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00068465

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

postoje k osobám s postižením; speciální vzdělávací potřeby; inkluze; postižení; Česká republika

Keywords in English

attitudes toward people with disabilities; special education needs; inclusion; disability; Czech Republic

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 3/6/2013 18:21, Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.

Abstract

V originále

This article analyzes the context of inclusive processes in the Czech Republic through attitudes of the general public towards people with disabilities, followed by a study on attitudes of future teachers towards people with disabilities and inclusion. We used data from a questionnaire survey, which used modified version of Bogardus scale of social distance (administered to the general public and students of education), measuring social acceptance of selected groups in society. The questions were aimed to provide information about three types of disabilities (physical, intellectual and sensory) and selected issues concerning inclusive education. The analysis looked closely at the level of acceptance in educational settings. Data showed more positive and accepting attitudes in younger and more educated groups of the general population. Further results show that being a student of a program focused on education is a major factor positively influencing social acceptance of people with different types of disabilities and attitudes towards inclusion.

In Czech

Text se zabývá kontextem inkluzivních snah v České republice prostřednictvím analýzy postojů obecné populace k lidem s postižením a postojů budoucích učitelů k osobám s postižením a k inkluzi jako takové. Východiskem jsou data z dotazníkového šetření, v němž byla použita modifikovaná verze Bogardovy škály sociální distance, která je nástrojem k měření akceptace konkrétních společenských skupin. Otázky byly směrovány ke třem skupinám postižení (mentální, fyzické a smyslové) a k vybraným tématům týkajícím se inkluzivního vzdělávání. Analýza se zaměřila na míru akceptace ve vzdělávacím kontextu. Data ukázala, že tolerantnější postoje a větší míru akceptace projevují lidé mladšího věku a s vyšším vzděláním. Z výzkumu take vyplynulo. Že stadium vzdělávacích oborů je významným faktorem, který pozitivně ovlivňuje akceptaci osob s různými typy postižení a postoje k inkluzi.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education