ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení. Online. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 18, č. 1, s. 37-56. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2013-1-3. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení
Název česky Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení
Název anglicky Pupils gestures in education as a process of making thinking visible
Autoři ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/495 Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00066149
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi 10.5817/SP2013-1-3
Klíčová slova česky gestika; řeč; explanační promluvy; žáci; myšlení
Klíčová slova anglicky gestures; speech; explanatory talk; pupils; thinking
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 25. 4. 2014 15:04.
Anotace
Předložená empirická studie se zabývá tím, jaké informace jsou zprostředkovávány žákovskou gestikou a jakým způsobem gestika zviditelňuje proces myšlení žáků. Vychází přitom z pojetí gestiky jakožto procesu z pracování informací ve vizuální podobě, jakožto zviditelněného myšlení. Na základě analýz y žákovských gest v rámci šestnácti vyučovacích hodin českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy je ve studii poukazováno na to, že žákovská gestika se ve výuce objevuje primárně ve specifickém kontextu tzv. explanačních promluv, promluv charakteristických tím, že žákům umožňují (re)konstruovat jejich myšlenková schémata. Právě gestika má přitom schopnost poukázat nejen na probíhající kognitivní proces, ale zobrazit také, z jakých kroků se žákovské myšlenkové operace skládají. Žákovská gestika je tedy představována jako nástroj zviditelňování žákovských kognitivních procesů, jejich přítomnosti, obsahu i struktury.
Anotace anglicky
This empirical study examines the capacity of pupils’ gestures to mediate information and make processes of pupils’ thinking visible. The study understands pupils’ gestures as the visual processing of information or as thinking made visible. Based on an analysis of pupils’ gestures recorded during sixteen lessons of Czech language and literature at lower secondary schools, the study shows that pupils’ gestures appear in classes in the form of explanatory talks which the pupils use to (re)construct the patterns of their thinking. However, pupils’ gestures can not only highlight ongoing cognitive processes, but they also reveal the individual steps that comprise pupils’ cognitive operations. The study therefore introduces pupils’ gestures as a tool for making cognitive processes – their presence, content and structure – visible.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaVNázev: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 11:53