ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení (Pupils gestures in education as a process of making thinking visible). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2013, vol. 18, No 1, p. 37-56. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2013-1-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení
Name in Czech Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení
Name (in English) Pupils gestures in education as a process of making thinking visible
Authors ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/495 Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00066149
Organization unit Faculty of Arts
Doi 10.5817/SP2013-1-3
Keywords (in Czech) gestika; řeč; explanační promluvy; žáci; myšlení
Keywords in English gestures; speech; explanatory talk; pupils; thinking
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 25/4/2014 15:04.
Abstract
Předložená empirická studie se zabývá tím, jaké informace jsou zprostředkovávány žákovskou gestikou a jakým způsobem gestika zviditelňuje proces myšlení žáků. Vychází přitom z pojetí gestiky jakožto procesu z pracování informací ve vizuální podobě, jakožto zviditelněného myšlení. Na základě analýz y žákovských gest v rámci šestnácti vyučovacích hodin českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy je ve studii poukazováno na to, že žákovská gestika se ve výuce objevuje primárně ve specifickém kontextu tzv. explanačních promluv, promluv charakteristických tím, že žákům umožňují (re)konstruovat jejich myšlenková schémata. Právě gestika má přitom schopnost poukázat nejen na probíhající kognitivní proces, ale zobrazit také, z jakých kroků se žákovské myšlenkové operace skládají. Žákovská gestika je tedy představována jako nástroj zviditelňování žákovských kognitivních procesů, jejich přítomnosti, obsahu i struktury.
Abstract (in English)
This empirical study examines the capacity of pupils’ gestures to mediate information and make processes of pupils’ thinking visible. The study understands pupils’ gestures as the visual processing of information or as thinking made visible. Based on an analysis of pupils’ gestures recorded during sixteen lessons of Czech language and literature at lower secondary schools, the study shows that pupils’ gestures appear in classes in the form of explanatory talks which the pupils use to (re)construct the patterns of their thinking. However, pupils’ gestures can not only highlight ongoing cognitive processes, but they also reveal the individual steps that comprise pupils’ cognitive operations. The study therefore introduces pupils’ gestures as a tool for making cognitive processes – their presence, content and structure – visible.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
PrintDisplayed: 23/6/2024 06:32