JAGOŠOVÁ, Lucie. Evaluace v muzejní edukaci - teoretická východiska. Museologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2013, Neuveden, č. 2, s. 15-21. ISSN 1805-4722.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Evaluace v muzejní edukaci - teoretická východiska
Název česky Evaluace v muzejní edukaci - teoretická východiska
Název anglicky Evaluation in museum education - theoretical resources
Autoři JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Museologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1805-4722.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00068515
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky evaluace; pedagogická evaluace; muzejní edukace; muzejní pedagog
Klíčová slova anglicky evaluation; evaluation in pedagogy; museum education; museum educator
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD., učo 56041. Změněno: 31. 3. 2014 13:52.
Anotace
V muzejní edukaci, stejně jako v řadě jiných muzejních činností, je nezbytná pravidelná zpětná vazba. Měla by pomáhat eliminovat chyby a umožňovat postupné zkvalitňování a zvyšování efektivity v oblasti muzejní prezentace. Evaluace v muzejní pedagogice vychází z klíčových tezí výrazně rozpracovanější pedagogické evaluace. Představuje jak teoretický přístup, tak současně i metodologii a proces monitorování a měření jevů. Výsledek nepoučeného a intuitivního přístupu k hodnocení systémem "pokus-omyl", který výrazně zvyšuje subjektivitu celého procesu i výsledků, můžeme označit jako reflexi. Naopak evaluací v pravém slova smyslu je systematicky připravené, plánovité, relativně objektivní hodnocení s předem stanovenými cíli a kritérii. Příkladem konkrétních typů evaluačních studií z oblasti muzejní edukace mohou být podrobné analýzy návštěvnických konverzací, detailní etnografické studie uskutečněné v muzeích, retrospektivní rozhovory o muzejních vzpomínkách, hlasité komentáře návštěvníků k jejich vnímání výstavy, testování smyslového vnímání muzejní prezentace, hloubkové rozhovory nebo skupinové rozhovory o muzejních zážitcích návštěvníků.
Anotace anglicky
In the museum education just as in many other museum activities, the feedback is necessary. It should help eliminate mistakes and enable gradual quality improvement and increasing effectiveness in the museum presentation. The evaluation in the museum pedagogy takes from key principles of much more elaborated pedagogic evaluation. It represents both, the theoretical approach as well as methodology and the process of phenomena monitoring and measuring. The result of non-professional and intuitive approach to the assessment by the system of attempt-error, which significantly increases the subjectivity of the whole process and results, can be called the reflection. On the other hand the evaluation in the right sense of the word is systematically prepared, planned, relatively objective assessment with goals and criteria set in advance. The examples of specific types of evaluation studies from museum education can be detailed analyses of visitors conversations, detailed ethnographic studies carried out in museums, retrospective interviews about museum memories, vocal commentary of visitors on their perception of the exhibition, testing sensory perception of the museum presentation, profound interviews or group interviews about museum experiences of the visitors.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 19:36