MUŽÍK, Vladislav, Jana ŠAFAŘÍKOVÁ, Vladimír SÜSS and Zdenka MARVANOVÁ. Cesty ke zkoumání výuky tělesné výchovy: význam Analýzy didaktické interakce (ADI) a její modifikace (MADI) (Approaches to analysing instruction in physical education: analysis of didactical interaction (ADI) and its modification (MADI)). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 2, p. 195-223. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cesty ke zkoumání výuky tělesné výchovy: význam Analýzy didaktické interakce (ADI) a její modifikace (MADI)
Name (in English) Approaches to analysing instruction in physical education: analysis of didactical interaction (ADI) and its modification (MADI)
Authors MUŽÍK, Vladislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jana ŠAFAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vladimír SÜSS (203 Czech Republic) and Zdenka MARVANOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2013, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00066162
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) výuka; kvalita výuky; výuka tělesné výchovy; výzkum didaktické interakce; analýza didaktické interakce; metoda ADI; modifikovaná analýza didaktické interakce; metoda MADI
Keywords in English instruction; instructional quality; Physical Education; research on interaction; ADI; analysis of didactic interaction; MADI; modified analysis of didactic interaction
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc., učo 549. Changed: 9/6/2013 16:34.
Abstract
Výuka tělesné výchovy je zkoumána z různých úhlů pohledu od poloviny minulého století. Pozornost je nejvíce věnována fyzickému zatížení žáků ve výuce, využití času vyučovací hodiny k aktivnímu pohybu žáků a didaktické interakci učitel – žák (žáci). Významnou roli ve zkoumání výuky tělesné výchovy hrají především interakční výzkumy, které se zabývají nejen kvantitativní, ale i kvalitativní charakteristikou výuky tělesné výchovy. Pro tato zkoumání byly vytvořeny četné metody založené především na pozorování. Mezi nimi hraje významnou roli metoda s názvem Analýza didaktické interakce (ADI), umožňující zdůvodňovat vztahy mezi interakcemi učitel – žák (žáci) a výsledky učení žáků. Zjednodušením metody ADI vznikla metoda Modifikovaná analýza didaktické interakce (MADI), která nachází uplatnění především v přípravě budoucích učitelů tělesné výchovy. Tato metoda poskytuje studentům objektivní zpětné informace o tom, jak učivo žákům předkládali a jak se ve výuce tělesné výchovy chovali. Metody ADI a MADI jsou tedy nejen vhodným nástrojem ke zkoumání výuky tělesné výchovy, ale i prostředkem k jejímu ovlivňování a zkvalitňování.
Abstract (in English)
The instruction in Physical Education have been analysed from various perspectives since 1950's. Research attention has been paid to the amount of physical activities during instruction, making use of teaching time for pupils' active exercise and didactic teacher-pupil(s) interaction. A considerable proportion of the research focuses on interaction and on quantitative as well as qualitative characteristics of teaching. Numerous analytical procedures and techniques were developed that mostly build on observation. One of these techniques is ADI - Analysis of didactic interaction; that helps explain the relationship between the teacher-pupil(s) interactions and the learning outcomes of pupils. A simplified version of ADI is called MADI - Modified analysis of didactic interactions, which is most often used for the purposes of pre-service teacher education of Physical Education teachers. This method provides teacher students with objective feedback information about how they performed during teaching practice. ADI and MADI are therefore tools that can be used not only to analyse Physical Education instruction but also to influence it and improve upon it.
Links
GAP407/11/0262, research and development projectName: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 3/6/2024 09:26