BARTMANSKI, Dominik a Ian WOODWARD. The vinyl: The analogue medium in the age of digital reproduction. Journal of consumer culture. London: Sage Publications, 2013, roč. 13, č. 3, s. 1-24. ISSN 1469-5405. doi:10.1177/1469540513488403.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The vinyl: The analogue medium in the age of digital reproduction.
Autoři BARTMANSKI, Dominik (616 Polsko, garant, domácí) a Ian WOODWARD (36 Austrálie).
Vydání Journal of consumer culture, London, Sage Publications, 2013, 1469-5405.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Velká Británie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW In this paper, we explore the vinyl’s persistence on the market and its rekindled cultural prominence.
Impakt faktor Impact factor: 1.969
Kód RIV RIV/00216224:14230/13:00068570
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1177/1469540513488403
UT WoS 000351051200001
Klíčová slova česky kulturní sociologie spotřeba materialita
Klíčová slova anglicky cultural sociology consumption materiality
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 11. 4. 2014 12:13.
Anotace
Recent discussions of music listening practices have given priority to the digitalisation of sound and the role of digital music players in changing the form, medium and possibly even the content of listening. While such an emphasis is warranted given the rapid uptake of digital music consumption, it is also the case that vinyl records are currently the fastest growing area of music sales. Moreover, within particular music listening circles, the vinyl record is approached as an auratic object. In this paper, we explore the vinyl’s persistence on the market and its rekindled cultural prominence. Using the frameworks of cultural sociology, combined with insights from material culture studies and cultural approaches to consumption within business studies and sociology, we explore the reasons why vinyl records have once again become highly valued objects of cultural consumption. Resisting explanations which focus solely on matters of nostalgia or fetish, we look to the concepts of iconicity, ritual, aura and the sensibility of coolness to explain the paradoxical resurgence of vinyl at the time of the digital revolution.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
VytisknoutZobrazeno: 4. 10. 2022 14:41