D 2013

Expertise in Foreign Language Teaching

PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ and Klára KOSTKOVÁ

Basic information

Original name

Expertise in Foreign Language Teaching

Name in Czech

Expertnost ve výuce cizího jazyka

Authors

PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Klára KOSTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Münster, Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe, p. 23-32, 10 pp. 2013

Publisher

LIT Verlag

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00073406

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-643-50505-7

UT WoS

000333716900003

Keywords (in Czech)

učitel cizího jazyka; expertnost; případová studie; procesuální účinnost; znalosti; vhled

Keywords in English

foreign language teacher; expertise; multiple case study; efficiency; knowledge; insight

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/3/2015 08:42, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

The ongoing discussion about quality in education inevitably addresses one of its central challenges – teacher professionalisation. In order to gain insight into teacher professionalism it is vital to focus on the best representatives of the profession, on expert teachers. The paper aims to present a research project which attempts to investigate the nature of expertise in foreign language teaching. More specifically, its theoretical background, methodology and partial results of its first phase which focused on expert efficiency (observable aspects of expertise), knowledge and insight (deep / hidden aspects of expertise) in expert teachers of foreign languages are discussed.

In Czech

Probíhající diskuse o kvalitě ve vzdělávání se nezbytně dotýká jedné z hlavních výzev - profesionalizace učitele. Pro získání hlubšího vhledu do problematiky je třeba se zaměřit na nejlepší představitele profese, na učitele experty. Článek prezentuje výsledky výzkumu zaměřeného na charakteristiky expertnosti ve výuce cizích jazyků. Konkrétně, představuje teoretická východiska výzkumu, metodologii a dílčí výsledky první fáze výzkumu věnované efektivnosti (pozorovatelné aspekty expertnosti), znalostem a vhledu (hloubkové / skryté aspekty expertnosti)učitelů cizích jazyků - expertů.

Links

GAP407/11/0234, research and development project
Name: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Czech Science Foundation

Files attached

Pisova_Hanusova_Kostkova_Expertise_in_FLT.pdf
Request the author's version of the file