VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina ŠVEJDÍKOVÁ a Iva HUDEČKOVÁ. Psychometrické vlastnosti a schopnost predikce učebních výsledků u dotazníků strategií učení se cizímu jazyku v českém prostředí. In Konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) 2013. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Psychometrické vlastnosti a schopnost predikce učebních výsledků u dotazníků strategií učení se cizímu jazyku v českém prostředí
Název česky Psychometrické vlastnosti a schopnost predikce učebních výsledků u dotazníků strategií učení se cizímu jazyku v českém prostředí
Název anglicky Psychometric properties of foreign language learning strategy inventories and their predictive power on achievement in Czech conditions
Autoři VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina ŠVEJDÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Iva HUDEČKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) 2013, 2013.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00066194
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky strategie učení; psychometrické vlastnosti inventářů; cizí jazyk; gymnázia; SILL; LASSI; LSUS
Klíčová slova anglicky learner strategies; psychometrical properties of inventories; foreign language; upper secondary comeprehensive schools in Czech Republic; SILL; LASSI; LSUS
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Změněno: 28. 3. 2014 11:04.
Anotace
Strategie učení přestavují základní koncept v teorii osvojování cizího jazyka. K jejich zjišťování bylo vyvinuto několik nástrojů. Příspěvek srovnává psychometrické vlastnosti a schopnost predikce vzdělávacích výsledků u 3 nejpoužívanějších dotazníků v jejich českých adaptacích: SILL – Strategy Inventory for Language Learning (Oxford, 1990, adaptace Vlčková, 2007), LSUS – Language Strategy Use Survey (Cohen, Oxford, Chi 2002, adaptace a částečná standardizace Vlčková, Přikrylová, 2011) a LASSI – Learning and Study Strategies Inventory (Weinstein, Schulte, Palmer 2002, překlad Hudečková, 2012). Nástroje byly v náhodném pořadí administrovány 126 gymnazistům ve věku 17-18 let (69 % dívky). 73 % žáků se učilo angličtinu, nejčastěji 8-10 let. Strategie byly používány průměrně 3,02 (SD = 0.41) u SILL a 2,77 (SD = 0.28) u LASSI na 5-bodové škále a 2,66 (SD = 0.31) u LSUS na 4-bodové škále. Co se týče souběžné validity, skóre všech nástrojů byly korelované na p < 0,05: nejsilněji u SILL/LSUS (R = 0,66), méně u LASSI/LSUS (R = 0,43) a LASSI/ SILL (R = 0,41). Reliabilita byla nejvyšší u SILL (alfa = 0,91, 72 položek), poté LSUS (alfa = 0,91, 89 položek) a LASSI (alfa = 0,82, 80 položek). U všech inventářů byla vyšší pro muže. Pořadí administrace nástroje mělo vliv na reliabilitu. Nejlépe predikoval vzdělávací výsledky LASSI. Korelace se známkou byla signifikantní u všech nástrojů (p = 0,05), se sebehodnocením znalosti jazyka pouze u LASSI (R = 0,34, p = 0,05), který měří nejvýrazněji metakognici. Tento příspěvek vznikl v rámci projektu GAP407/12/0432 Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií financovaném Grantovou agenturou České republiky. Autorky děkují za poskytnutou podporu.
Anotace anglicky
Foreign language learning strategies (FLLS) are an important concept in theory, research of second language acquisition, language learning and teaching. For measuring declared FLLS use, inventories based on previous inductive research from early stages of FLLS research were developed. This study compares psychometric qualities of 3 mainly used FLLS inventories: SILL – Strategy Inventory for Language Learning (Oxford 1990), LSUS – Language Strategy Use Survey (Cohen, Oxford, Chi 2002), and LASSI – Learning and Study Strategies Inventory (Weinstein, Schulte, Palmer 2002). These inventories were translated and adapted for Czech conditions (SILL: Vlčková 2007, LASSI: Hudečková 2012), one was partially standardized (LUSC: Vlčková, Přikrylová 2011). All three inventories were completed in a random order one week after each other by the same 126 students (17-18 years old) from upper secondary comprehensive schools in 2012. The FLLS use was x = 3.02 (SD = .41) for SILL on 5-point scale; x = 2.66 (SD = .31) for LSUS on 4-point scale; and x = 2.77 (SD = .28) for LASSI on 5-point scale. Regarding concurrent validity, the scores of strategy use of all three inventories were inter-correlated. The strongest correlation were between SILL and LSUS (R = .66). Reliability coefficient Cronbach s alpha reached an acceptable level for all the inventories: .91 for SILL (with 72 items), .91 for LSUS (89 items), and .82 for LASSI (80 items). The order of administration of inventories affected the reliability. Predictive power of the inventories for students achievement was the best at LASSI: Correlation of strategy use score with school mark was significant for all three inventories - positive for SILL (R = -.20) and LSUS (R = -.20), and negative for LASSI (R = .22) – students with worse marks used strategies more. Correlation of strategy score with self-assessment of the language competence were significant only for LASSI (R = .34), not for SILL and LSUS.
Návaznosti
GAP407/12/0432, projekt VaVNázev: Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Vlčková, K. 28. 3. 2014

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1112059/Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1112059/Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1112059/Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1112059/Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.pdf?info
Vloženo
Pá 28. 3. 2014 11:01, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba Mgr. Kateřina Sýkorová, Ph.D., učo 221263
  • osoba Mgr. Iva Hudečková, učo 221844
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Kateřina Sýkorová, Ph.D., učo 221263
  • osoba Mgr. Iva Hudečková, učo 221844
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Atributy
 

Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1112059/Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1112059/Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
7,9 MB
Hash md5
b018adb7c97c7c1c47072c14889d3540
Vloženo
Pá 28. 3. 2014 11:01

Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1112059/Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1112059/Conference_presentation_CAPV2013_VlckovaSvejdikova_Psychometricke_GAP407120432.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
5,1 KB
Hash md5
d384bd223a2e2a32f65306815aa4c078
Vloženo
Pá 28. 3. 2014 11:05
prezentace_capv2013_nastroje.pptx   Verze souboru Vlčková, K. 13. 3. 2014

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1112059/prezentace_capv2013_nastroje.pptx
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1112059/prezentace_capv2013_nastroje.pptx
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1112059/prezentace_capv2013_nastroje.pptx?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1112059/prezentace_capv2013_nastroje.pptx?info
Vloženo
Čt 13. 3. 2014 23:35, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba Mgr. Kateřina Sýkorová, Ph.D., učo 221263
  • osoba Mgr. Iva Hudečková, učo 221844
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Kateřina Sýkorová, Ph.D., učo 221263
  • osoba Mgr. Iva Hudečková, učo 221844
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Atributy
 

prezentace_capv2013_nastroje.pptx

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1112059/prezentace_capv2013_nastroje.pptx
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1112059/prezentace_capv2013_nastroje.pptx
Typ souboru
pptx (application/vnd.openxmlformats-officedocument.presentationml.presentation)
Velikost
263,5 KB
Hash md5
d9304266fc11b13161ca8b105de2578f
Vloženo
Čt 13. 3. 2014 23:35

prezentace_capv2013_nastroje.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1112059/prezentace_capv2013_nastroje.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1112059/prezentace_capv2013_nastroje.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
3,9 KB
Hash md5
7d81f977c04f340ba136a02781dc509e
Vloženo
Čt 13. 3. 2014 23:36

prezentace_capv2013_nastroje.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1112059/prezentace_capv2013_nastroje.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1112059/prezentace_capv2013_nastroje.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
725,3 KB
Hash md5
8398b0a9936f2eb04ddc29c067773d00
Vloženo
Čt 13. 3. 2014 23:37
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 28. 3. 2024 16:15