Institut výzkumu školního vzdělávání Pedagogická fakulta MU CAPV 2013 UJEP Ústí nad Labem PSYCHOMETRICKE VLASTNOSTI A SCHOPNOST PREDIKCE UČEBNÍCH VÝSLEDKŮ U DOTAZNÍKŮ STRATEGIÍ UČENÍ SE CIZÍMU JAZYKU V ČESKÉM PROSTŘEDÍ Kateřina Vlčková, Kateřina Švejdíková, Iva Hudečkova Důležitý koncept v teorii a výzkumu osvojovania učení se cizímu jazyku od 60. let • Způsob, jakým si žák vybírá, získává nebo propojuje nové znalosti (Weinstein, Mayer, 1986) • Vědomé postupy zvolené žákem k dosažení cíle (Chamot, 2004) Ní SE CIZÍMU JAZYKU Autoregulace Metakognice Styly učení Přístupy k učení Kognitivní styl Výber a používaní strategií ovlivněno noha proměnnými Pohlaví Věk Motivace Jazykové nadání Zkušenosti Pokročilost v jazyce Uzkostnost Atd. KLASIFIKACE STRATEGIÍ Podle psychologických funkcí (0'Malley, Cha mot, 1990) • Metakognitivní • Kognitivní • Socio-afektivní Podle ctyr rečových dovedností (Cohen, Weaver, 2002) Ctení Psaní Mluvení Poslech Překlad Slovní zásoba Podle funkce v procesu zpracování informací (Oxford, 1990) Pamětove Kognitivní Kompenzační Metakognitivní Afektivní Sociální CÍL VÝZKUMU _ Of r" a p T-i/ni»m- x K měření strategií byly vyvinuty různé nástroje, x Nejčastěji používány inventáře. Cílem našeho výzkumu je: porovnat psychometrické vlastnosti a schopnost predikce vzdělávacích výsledků u 3 nejpoužívanějších dotazníků strategií učení se cizímu jazyku v jejich českých adaptacích: .-Strategy Inventory for Language Learning (Oxford, 1990) + - Language Strategy Use Survey (Cohen, Oxford & Chi, 2002) - Learning and Study Strategies Inventory (Weinstein, Schulte & Palmer, 2002) ŕZKUMNÉ OTÁZKY * *~~-----------o i w^i/ ■ x Jaka je souběžná validita dotazníku SILL, LSUS a LASSI? x Který z nástroju vykazuje vyšší reliabilitu? + Je reliabilita nástroje ovlivněna pořadím administrace? + Liší se reliabilita v závislosti na pohlaví? x Který inventář vykazuje lepší predikční vlastnosti co se týče vzdělávacích výsledků? METODY VÝZKUMU 5-bodová frekvenční škála Vlčková, Přikrylová, 2011 4-bodová škála LASSI Hudečkova, 2012 5-bodová Likertova škála Ukázky Snažím se zachytit slova, která se opakují, položek Seskupuji si slovíčka podle slovních druhů. Přeruším čtení a ujasním si, co jsem právě četl SBERJW _ _ — □ Všechny dotazníky vyplněny stejnými 126 studenty gymnázií □ Náhodné pořadí administrace dotazníku □ Vyplňování vždy týden po sobě □ Dostupný výběr Studenti uváděli strategie jejich preferovaného cizího jazyka VÝZKUMNÝ VZOREK Rok sběru dat 2012 VÝSLEDKY (1) Uváděné používání strategií učení se CJ Průměr SD Škála (v bodech) LSUS 2,66 0,31 4 Koeficient reliability Cronbachovo alfa (X (X (X Počet Škála muži ženy položek (v bodech) SILL 0,91 0,92 0,89 72 5 LSUS 0,91 0,92 0,91 89 4 LASSI ^^^^^| ^^^^^| ^^^^^| ^^^^^| VÝSLEDKY (2) Uváděné používání strategií učení se CJ Průměr SD Škála (v bodech) LSUS 2,66 0,31 4 Koeficient reliability Cronbachovo alfa a (X Počet Škála muži ženy položek (v bodech) SILL 0,91 0,92 0,89 72 LSUS 0,91 0,92 0,91 89 4 ■ 5 VÝSLEDKY (3) _ Vliv pořadí administrace nástroje na reliabilitu □ LSUS - nejnižší reliabilita, když byl administrován jako první □ LASSI - nejnižší reliabilita při administrování jako poslední □ SILL - nejvyšší reliabilita, když byl administrován jako poslední Kombinace pořadí administrace dotazníků ABC SILL-LASSI-LSUS ACB SILL-LSUS-LASSI BAC LASSI-SILL-LSUS BCA LASSI-LSUS-SILL CAB LSUS-SILL-LASSI ^_LSUS-LASSI-SILL VÝSLEDKY (4) Souběžná validita nástrojů ■ R SILL/LSUS 0,66 LASSI/LSUS 0,43 LASSI/SILL 0,41 Skoré používaní strategii u všech tři dotazníků byly korelované na p < 0,05. Korelace skóre používání strategií s indikátory úspěšnosti R známka z CJ sebehodnocení dovedností v CJ LSUS -0,20 -0,01 DISKUSE Používání strategií učení se CJ bylo nejvyšší u LSUS, poté u SILL a nejnižší u LASSI. Cronbachovo alfa dosahovalo u všech dotazníků přijatelné hodnoty. U všech dotazníků byla reliabilita vyšší u mužů. Predikční síla u dotazníků zjišťujících vzdělávací výsledky byla velmi nízká, avšak statisticky signifikantn Sebehodnocení i známka korelovaly s LASSI. Pořadí administrace dotazníků ovlivnilo E Souběžná validita nejvyšší korelace mezi SILL a LSUS. DĚKUJEME ZA PODNĚTY A OTÁZKY. "t/n^—'Ti—v y^j i—^ r> i m i— i—i—w O l * —' / i ■ Kateřina Vlčková, Kateřina Švejdíková vlckova@ped.muni.cz Institut výzkumu školního vzdělávání Pedagogická fakulta MU ivsv ^ Příspěvek vznikl v projektu GAP407/12/0432 Strategie učení se Y£l \jf\\_s [\ cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií financovaném Grantovou agenturou České republiky. CIÍCH SCIENCE FOUND.II ON