Kateřina Vlčková, Kateřina Švejdíková, Iva Hudečková ivšvlogo.png ČAPV 2013 UJEP Ústí nad Labem 1 > > > > > > Důležitý koncept v teorii a výzkumu osvojování a učení se cizímu jazyku od 60. let •Způsob, jakým si žák vybírá, získává nebo propojuje nové znalosti (Weinstein, Mayer, 1986) • •Vědomé postupy zvolené žákem k dosažení cíle (Chamot, 2004) Související koncepty •Autoregulace •Metakognice •Styly učení •Přístupy k učení •Kognitivní styl Výběr a používání strategií ovlivněno mnoha proměnnými •Pohlaví •Věk •Motivace •Jazykové nadání •Zkušenosti •Pokročilost v jazyce •Úzkostnost •Atd. 2 3 ÒK měření strategií byly vyvinuty různé nástroje. ÒNejčastěji používány inventáře. Ò ÒCílem našeho výzkumu je: Òporovnat psychometrické vlastnosti a schopnost predikce vzdělávacích výsledků u 3 nejpoužívanějších dotazníků strategií učení se cizímu jazyku Òv jejich českých adaptacích: Ò ÉSILL - Strategy Inventory for Language Learning É (Oxford, 1990) ÉLSUS - Language Strategy Use Survey É (Cohen, Oxford & Chi, 2002) ÉLASSI - Learning and Study Strategies Inventory É (Weinstein, Schulte & Palmer, 2002) 4 ÒJaká je souběžná validita dotazníků SILL, LSUS a LASSI? Ò ÒKterý z nástrojů vykazuje vyšší reliabilitu? ÉJe reliabilita nástroje ovlivněna pořadím administrace? ÉLiší se reliabilita v závislosti na pohlaví? É ÒKterý inventář vykazuje lepší predikční vlastnosti co se týče vzdělávacích výsledků? Ò É É 5 6 Snažím se zachytit slova, která se opakují. Seskupuji si slovíčka podle slovních druhů. Přeruším čtení a ujasním si, co jsem právě četl. Ukázky položek qVšechny dotazníky vyplněny stejnými 126 studenty gymnázií qNáhodné pořadí administrace dotazníku qVyplňování vždy týden po sobě qDostupný výběr qStudenti uváděli strategie jejich preferovaného cizího jazyka Ò 7 Rok sběru dat 2012 N 126 Stupeň vzdělávání vyšší sekundární Typ školy gymnázium Průměrný věk studentů 17 – 18 let Podíl žen 69 % Preferovaný cizí jazyk v 73 % AJ Počet let učení se preferovanému CJ většinou 8 - 10 8 Průměr SD Škála (v bodech) SILL 3,02 0,41 5 LSUS 2,66 0,31 4 LASSI 2,77 0,28 5 Uváděné používání strategií učení se CJ α α muži α ženy Počet položek Škála (v bodech) SILL 0,91 0,92 0,89 72 5 LSUS 0,91 0,92 0,91 89 4 LASSI 0,82 0,87 0,79 80 5 Koeficient reliability Cronbachovo alfa 9 Průměr SD Škála (v bodech) SILL 3,02 0,41 5 LSUS 2,66 0,31 4 LASSI 2,77 0,28 5 Uváděné používání strategií učení se CJ α α muži α ženy Počet položek Škála (v bodech) SILL 0,91 0,92 0,89 72 5 LSUS 0,91 0,92 0,91 89 4 LASSI 0,82 0,87 0,79 80 5 Koeficient reliability Cronbachovo alfa 10 Kombinace pořadí administrace dotazníků Počet studentů ABC SILL-LASSI-LSUS 20 ACB SILL-LSUS-LASSI 23 BAC LASSI-SILL-LSUS 15 BCA LASSI-LSUS-SILL 18 CAB LSUS-SILL-LASSI 19 CBA LSUS-LASSI-SILL 25 Vliv pořadí administrace nástroje na reliabilitu qLSUS – nejnižší reliabilita, když byl administrován jako první qLASSI – nejnižší reliabilita při administrování jako poslední qSILL – nejvyšší reliabilita, když byl administrován jako poslední 11 R SILL/LSUS 0,66 LASSI/LSUS 0,43 LASSI/SILL 0,41 Souběžná validita nástrojů Skóre používání strategií u všech tří dotazníků byly korelované na p < 0,05. R známka z CJ R sebehodnocení dovedností v CJ SILL - 0,20 0,12 LSUS - 0,20 - 0,01 LASSI 0,22 (negativní) 0,34 Korelace skóre používání strategií s indikátory úspěšnosti 12 13 Příspěvek vznikl v projektu GAP407/12/0432 Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií financovaném Grantovou agenturou České republiky. ivšvlogo.png Kateřina Vlčková, Kateřina Švejdíková vlckova@ped.muni.cz Ò 14