HANUŠOVÁ, Světlana and Klára KOSTKOVÁ. Expertise of foreign language teachers - qualitative analysis. In Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe, 2013. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Expertise of foreign language teachers - qualitative analysis
Name in Czech Expertnost učitele cizího jazyka - kvalitativní analýza
Authors HANUŠOVÁ, Světlana and Klára KOSTKOVÁ.
Edition Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe, 2013. 2013.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) expertise; foreign languages;qualitative analysis;system of categories; prototypical features
Keywords in English expertnost; cizí jazyky;kvalitativní analýza;kategoriální systém; prototypické rysy
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D., učo 33747. Changed: 25/3/2014 17:27.
Abstract
Our research aims to systematically analyse the nature of foreign language teacher expertise and to develop its empirical model. The first phase of a three-year project consisted of quantitative as well as qualitative research methods. In the contribution, selected results of the first phase of were presented. The data collected in interviews with 30 teachers who were identified as expert teachers of English or German languages were analyzed qualitatively and interpreted. The semi-structured interviews focused on the aspects of expertise that were not directly observable, namely the teachers' knowledge of the subject matter, their knowledge of the pupils, pedagogical content knowledge, ability to analyse and interpret educational phenomena, justify their actions and decisions, formulate their subjective theories, and pursue their professional development. The results revealed some interesting aspects of expertise of foreign language teachers.
Abstract (in Czech)
Náš výzkum systematicky analyzuje povahu expertnosti učitele cizích jazyků. První fáze tříletého výzkumu využívala kvantitativní i kvalitativní výzkumné metody. V příspěvku byly představeny vybrané výsledky kvalitativní části. Data získaná z rozhovorů s 30 učiteli anglického a německého jazyka byla kvalitativně analyzována a dále interpretována. Polostrukturovaná interview se zaměřila na ty aspekty expertnosti, které nejsou přímo pozorovatelné, konkrétně na učitelovu znalost vyučovaného předmětu, znalost žáků, didaktickou znalost obsahu, schopnost analyzovat a interpretovat edukační jevy, vysvětlit své jednání a rozhodování, formulovat své subjektivní teorie a usilovat o profesní rozvoj. Výsledky odhalily některé zajímavé aspekty expertnosti učitelů.
Links
GAP407/11/0234, research and development projectName: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 27/4/2024 15:42