DOLÁK, Jan. Posetitel expozicije jak objekt muzeologiceskogo issledovanija (Exhibition visitor as an object of museological research). Voprosy muzeologii; The problems of Museology. Petrohrad: Petrohradská státní univerzita, 2013, vol. 2013, 1(7), p. 85-92. ISSN 2219-6269.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Posetitel expozicije jak objekt muzeologiceskogo issledovanija
Name in Czech Návštěník expozice jako objekt muzeologického výzkumu
Name (in English) Exhibition visitor as an object of museological research
Authors DOLÁK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Voprosy muzeologii; The problems of Museology, Petrohrad, Petrohradská státní univerzita, 2013, 2219-6269.
Other information
Original language Russian
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Russian Federation
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00068613
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) muzeum; muzeologie; návštěvník; komunikace; expozice
Keywords in English museum; museology; visitor; communication; exhibition
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 31/3/2014 07:55.
Abstract
Článek se zabývá návštěvníkem muzea z pohledu muzeologie.Vedle pozornosti věnované formám a cestám muzejní komunikace,stejná pozornost musí být věnována jejich příjemci, adresátovi.Návštěvník muzea může být klasifikován podle různých kritérií( věk, pohlaví, domácí či zahraniční), velmi často je rozlišován podle počtu jeho návštěv v muzeu.Článek uvádí různé přístupy k diferenciaci návštěvníků, podle různých autorů věnujících se tomuto tématu( Sapanža,Dean, Kolb,Scheiner, Cameron), která jsou autorem porovnávána či zpochybňována podle jistých aspektů.
Abstract (in Czech)
Článek se zabývá návštěvníkem muzea z pohledu muzeologie.Vedle pozornosti věnované formám a cestám muzejní komunikace,stejná pozornost musí být věnována jejich příjemci, adresátovi.Návštěvník muzea může být klasifikován podle různých kritérií( věk, pohlaví, domácí či zahraniční), velmi často je rozlišován podle počtu jeho návštěv v muzeu.Článek uvádí různé přístupy k diferenciaci návštěvníků, podle různých autorů věnujících se tomuto tématu( Sapanža,Dean, Kolb,Scheiner, Cameron), která jsou autorem porovnávána či zpochybňována podle jistých aspektů.
Abstract (in English)
The paper deals with museum visitors from the museology point of view. In addition to attention given to the forms and ways of museum communication, equal attention should be given to its recipient, i.e. the addressee. Museum visitors can be classified by different criteria (age, sex, domestic or foreign); very often, they are classified by the score of their visits to museums. The paper refers to specific approaches to visitor classification proposed by different writers on the subject (Sapanzha, Dean, Kolb, Scheiner, Cameron etc.), which are compared or challenged by the author for certain aspects.
Links
MSM0021622427, plan (intention)Name: Interdisciplinární centrum výzkumů sociálních struktur pravěku až vrcholného středověku. Archeologický terénní a teoretický výzkum, využití přírodních věd, metodologie a informatika, ochrana kulturního dědictví
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 19/8/2024 10:37