J 2013

Pozitivní zvládání života a učení sociálně vyloučených na příkladu romských pohádek

ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava

Basic information

Original name

Pozitivní zvládání života a učení sociálně vyloučených na příkladu romských pohádek

Name in Czech

Pozitivní zvládání života a učení sociálně vyloučených na příkladu romských pohádek

Name (in English)

Positive copying and learnig of social excluded on the example of Romany fairy tales

Authors

ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

ACORát, Brno, Akademické centrum osobnostního rozvoje při Ústavu pedagogických věd FF MU, 2013, 1803-0823

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/13:00068645

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

Romové; romské pohádky; sociální vyloučení; učení

Keywords in English

Romany; romany fairy tales; social excluded; learning

Tags

Reviewed

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je diskutovat hodnoty Romů a příklady pozitivního vnímání života a učení Romů prizmatem reflexe vnímání reality sociálně vyloučených Romů v post-socialistické společnosti. Hodnoty Romů a pozitivní vnímání života je v textu reflektováno na příkladu romských pohádek. Výzkumník si klade následující otázky: Je možné pomoci sociálně vyloučeným nabýt důvěry v majoritu? Jaké příklady dobrého učení a pozitivního zvládání života Romové vypráví v romských pohádkách?

In English

The goal of the article is to discuss the values of Romany and examples of positive perception of life and their learning by the prismatic spectacles of reflection of perception of reality of social excluded in post-socialistic society. Values of Romany and positive perception of life is in the study perceived on the example of Romany fairy tales