2013
Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera
MOTAL, JanZákladní údaje
Originální název
Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera
Název česky
Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera
Název anglicky
The Hermenutics Of Historicity In Essay Film: Karel Vachek and Chris Marker
Autoři
MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
První vydání. Brno, 168 s. Výběrová řada doktorských prací, 2013
Nakladatel
Janáčkova akademie múzických umění
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/13:00068651
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-7460-038-8
Klíčová slova česky
filmový esej; dějinnost; hermeneutika; paměť; Chris Marker; Karel Vachek
Klíčová slova anglicky
essay film; historicity; hermeneutics; memory; Chris Marker; Karel Vachek
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2014 15:29, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
V originále
Práce analyzuje dějinnost ve filmech Chrise Markera a Karla Vachka. Teoretický rámec vymezuje tento prostor rozumění na základě Gadamerovy filozofické hermeneutiky a Ricoeurova pojetí mimésis, interpretuje Heideggerovu analýzu časovosti pobytu. Snaží se tak ve vztahu k eseji, jejž předběžně definuje jako procesuální dialog ne-karteziánského myšlení, zhodnotit pojem rozumění a díky němu pojmout dějinnost jako vztahování se pobytu k jeho časovosti. Na tomto základě interpretuje Vachkovu a Markerovu tvorbu a dochází k poznatku, že zatímco Vachkův monologický styl filmový esej ohýbá k pamfletické manifestaci tradičních myšlenkových schémat nejedlovského národního romantismu, Marker se v sebereflexivitě obrací k mechanismu dějinnosti jako takovému a je pro něj nejdůležitější strukturální analýza paměti, vzpomínek a časovosti o sobě.
Anglicky
This book analyses historicity in Chris Marker's and Karel Vachek's films. It's theoretical framework defines the scope of understanding based on philosophical hermeneutics and the concept of mimesis provided by Paul Ricoeur. The study interprets Heidegger's analysis of temporality of "being-there" as well. Book aims to evaluate concepts of understanding and of historicity of the "being-there" in a relation to analysed essays. Essay film as a genre is defined as a processual non-Cartesian contemplation. On this basis the thesis analyses the films and concludes that while Vachek's monologic films tend to pamfletic manifestation of Nejedlý's traditional national romanticism, Marker turns in a reflection of mechanism of historicity as such and provides a structural analysis of memory and historicity itself.