B 2013

Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera

MOTAL, Jan

Základní údaje

Originální název

Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera

Název česky

Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera

Název anglicky

The Hermenutics Of Historicity In Essay Film: Karel Vachek and Chris Marker

Autoři

MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

První vydání. Brno, 168 s. Výběrová řada doktorských prací, 2013

Nakladatel

Janáčkova akademie múzických umění

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00068651

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-7460-038-8

Klíčová slova česky

filmový esej; dějinnost; hermeneutika; paměť; Chris Marker; Karel Vachek

Klíčová slova anglicky

essay film; historicity; hermeneutics; memory; Chris Marker; Karel Vachek

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2014 15:29, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.

Anotace

V originále

Práce analyzuje dějinnost ve filmech Chrise Markera a Karla Vachka. Teoretický rámec vymezuje tento prostor rozumění na základě Gadamerovy filozofické hermeneutiky a Ricoeurova pojetí mimésis, interpretuje Heideggerovu analýzu časovosti pobytu. Snaží se tak ve vztahu k eseji, jejž předběžně definuje jako procesuální dialog ne-karteziánského myšlení, zhodnotit pojem rozumění a díky němu pojmout dějinnost jako vztahování se pobytu k jeho časovosti. Na tomto základě interpretuje Vachkovu a Markerovu tvorbu a dochází k poznatku, že zatímco Vachkův monologický styl filmový esej ohýbá k pamfletické manifestaci tradičních myšlenkových schémat nejedlovského národního romantismu, Marker se v sebereflexivitě obrací k mechanismu dějinnosti jako takovému a je pro něj nejdůležitější strukturální analýza paměti, vzpomínek a časovosti o sobě.

Anglicky

This book analyses historicity in Chris Marker's and Karel Vachek's films. It's theoretical framework defines the scope of understanding based on philosophical hermeneutics and the concept of mimesis provided by Paul Ricoeur. The study interprets Heidegger's analysis of temporality of "being-there" as well. Book aims to evaluate concepts of understanding and of historicity of the "being-there" in a relation to analysed essays. Essay film as a genre is defined as a processual non-Cartesian contemplation. On this basis the thesis analyses the films and concludes that while Vachek's monologic films tend to pamfletic manifestation of Nejedlý's traditional national romanticism, Marker turns in a reflection of mechanism of historicity as such and provides a structural analysis of memory and historicity itself.