MOTAL, Jan. Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera (The Hermenutics Of Historicity In Essay Film: Karel Vachek and Chris Marker). První vydání. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2013, 168 pp. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-038-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera
Name in Czech Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera
Name (in English) The Hermenutics Of Historicity In Essay Film: Karel Vachek and Chris Marker
Authors MOTAL, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition První vydání. Brno, 168 pp. Výběrová řada doktorských prací, 2013.
Publisher Janáčkova akademie múzických umění
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14230/13:00068651
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-7460-038-8
Keywords (in Czech) filmový esej; dějinnost; hermeneutika; paměť; Chris Marker; Karel Vachek
Keywords in English essay film; historicity; hermeneutics; memory; Chris Marker; Karel Vachek
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MgA. Jan Motal, Ph.D., učo 260975. Changed: 11/3/2014 15:29.
Abstract
Práce analyzuje dějinnost ve filmech Chrise Markera a Karla Vachka. Teoretický rámec vymezuje tento prostor rozumění na základě Gadamerovy filozofické hermeneutiky a Ricoeurova pojetí mimésis, interpretuje Heideggerovu analýzu časovosti pobytu. Snaží se tak ve vztahu k eseji, jejž předběžně definuje jako procesuální dialog ne-karteziánského myšlení, zhodnotit pojem rozumění a díky němu pojmout dějinnost jako vztahování se pobytu k jeho časovosti. Na tomto základě interpretuje Vachkovu a Markerovu tvorbu a dochází k poznatku, že zatímco Vachkův monologický styl filmový esej ohýbá k pamfletické manifestaci tradičních myšlenkových schémat nejedlovského národního romantismu, Marker se v sebereflexivitě obrací k mechanismu dějinnosti jako takovému a je pro něj nejdůležitější strukturální analýza paměti, vzpomínek a časovosti o sobě.
Abstract (in English)
This book analyses historicity in Chris Marker's and Karel Vachek's films. It's theoretical framework defines the scope of understanding based on philosophical hermeneutics and the concept of mimesis provided by Paul Ricoeur. The study interprets Heidegger's analysis of temporality of "being-there" as well. Book aims to evaluate concepts of understanding and of historicity of the "being-there" in a relation to analysed essays. Essay film as a genre is defined as a processual non-Cartesian contemplation. On this basis the thesis analyses the films and concludes that while Vachek's monologic films tend to pamfletic manifestation of Nejedlý's traditional national romanticism, Marker turns in a reflection of mechanism of historicity as such and provides a structural analysis of memory and historicity itself.
PrintDisplayed: 25/5/2024 01:24