VITURKA, Milan and Vilém PAŘIL. Několik poznámek k hierarchii společenských systémů (Some remarks to hierarchy of social systems). In Žítek, Klímová. XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Valtice: Masarykova univerzita, 2013, p. 102-108. ISBN 978-80-210-6257-3. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-12.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Několik poznámek k hierarchii společenských systémů
Name (in English) Some remarks to hierarchy of social systems
Authors VITURKA, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vilém PAŘIL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Valtice, XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. p. 102-108, 7 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/13:00081882
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-6257-3
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-12
UT WoS 000358519700013
Keywords (in Czech) hierarchie - integrace - mobilita
Keywords in English hierachy - integration - mobility
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Hana Bohrnová, Ph.D., učo 179999. Changed: 18/3/2016 08:59.
Abstract
Příspěvek se zabývá prostorovými aspekty hierarchického uspořádání společenských systémů. V tomto ohledu je hlavní pozornost zaměřena na mikroregionální úroveň, která byla dále analyzována na příkladu České republiky. Zejména byla identifikována mikroregionální centra naplňující své centrální funkce (zejména pracovní a dále vzdělávací funkce). Pro experimentální modelování pracovních interakcí pak byl využit teoretický koncept mezní míry mobility výrobních zdrojů. Příslušná případová studie byla zaměřena na hodnocení mezní míry mobility pracovní síly ve spádové oblasti krajského města Brna, která byla vymezena obcemi zahrnutými do Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Tyto obce byly rozděleny do sedmi vzdálenostních pásem, pro které byla určena mezní míra mobility v souladu s potenciálním navýšením příjmů v případě vyjížďky za prací do Brna. The paper deals with the spatial aspects of a hierarchical arrangement of social systems. In this respect, the main attention is focused on the micro-regional level, which has been further analysed on the example of the Czech Republic. In particular, the identification of micro-regional centres not fulfilling their central functions (especially the working and further educational functions) was carried out. For experimental modelling of interactions was used the theoretical concept of marginal rate of mobility of production resources. Corresponding case study was focused on evaluation of the marginal rate of the mobility of workforce within the catchment area of regional capital town Brno, which has been defined by the municipalities included in the integrated transport system of the South Moravian region. These municipalities were divided to seven distance zones and consequently marginal mobility rate has been calculated according to expected potential revenue increase with assumption of job commuting to Brno. Key words: hierarchy, integration, mobility
Abstract (in English)
The paper deals with the spatial aspects of a hierarchical arrangement of social systems. In this respect, the main attention is focused on the micro-regional level, which has been further analysed on the example of the Czech Republic. In particular, the identification of micro-regional centres fulfilling their central functions (especially the working and further educational functions) was carried out. For experimental modelling of interactions was used the theoretical concept of marginal rate of mobility of production resources. Corresponding case study was focused on evaluation of the marginal rate of the mobility of workforce within the catchment area of regional capital town Brno, which has been defined by the municipalities included in the integrated transport system of the South Moravian region. These municipalities were divided to seven distance zones and consequently marginal mobility rate has been calculated according to expected potential revenue increase with assumption of job commuting to Brno.
Links
MUNI/A/0745/2012, interní kód MUName: Potenciál rozvoje regionů a možnosti jeho ovlivnění v kontextu kohezní politiky EU (Acronym: ROREPO)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/5/2024 19:22