D 2013

Administrativní hranice jako překážka pro destinační management

HOLEŠINSKÁ, Andrea and Pavlína JEZDINSKÁ

Basic information

Original name

Administrativní hranice jako překážka pro destinační management

Name in Czech

Administrativní hranice jako překážka pro destinační management

Name (in English)

Administrative bounderies as a barrier to destination management

Authors

HOLEŠINSKÁ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavlína JEZDINSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Valtice 19.-21. června 2013, p. 610-616, 7 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14560/13:00081884

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-6257-3

UT WoS

000358519700078

Keywords (in Czech)

Destinační management; spolupráce; administrativní hranice

Keywords in English

Destination management; cooperation; administrative boundaries

Tags

Reviewed
Změněno: 18/3/2016 08:28, Mgr. Bc. Hana Bohrnová, Ph.D.

Abstract

V originále

Destinační management je vyspělá forma spolupráce mezi aktéry cestovního ruchu (Bieger, 1996), kteří byli situací na trhu donuceni se z role konkurentů transformovat do role partnerů, a získat tak konkurenční výhodu na trhu. Článek se zabývá spolupráci v rámci destinace, kterou protínají administrativní hranice. Aplikována je síťová analýza, která má poukázat na nevýhody a slabá místa zkoumané problematiky na případu destinací Krkonoše a Český ráj. Na základě rozhovorů a dotazníkového šetření byly hodnoceny tři principy destinačního managementu (Holešinská, 2007), tj. komunikace, spolupráce a koordinace. Respondenty byly dvě destinační společnosti a dotčené krajské úřady.

In English

Destination management is a mature form of cooperation among stakeholders in tourism (Bieger, 1996) that were forced to transfer their roles from competitors to partners and thus to gain the competitive advantage. The paper deals with the cooperation within a destination that is divided by administrative boundaries. The network analysis is practised to explain disadvantages and weaknesses of the issue on the case of Krkonoše and Český ráj. On the basis of interviews and questionnaires the three principles of destination management (Holešinská, 2007), e.g. communication, cooperation, and coordination were evaluated. Respondents of the research were two destination management organizations and concerned regional authorities.

Links

MUNI/A/0749/2012, interní kód MU
Name: Ekonomické přínosy cestovního ruchu pro regionální a lokální ekonomiku (Acronym: EPCR II)
Investor: Masaryk University, Category A