HOLEŠINSKÁ, Andrea and Pavlína JEZDINSKÁ. Administrativní hranice jako překážka pro destinační management (Administrative bounderies as a barrier to destination management). In KLÍMOVÁ, Viktorie a Vladimír ŽÍTEK. XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Valtice 19.-21. června 2013. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 610-616. ISBN 978-80-210-6257-3. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-77.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Administrativní hranice jako překážka pro destinační management
Name in Czech Administrativní hranice jako překážka pro destinační management
Name (in English) Administrative bounderies as a barrier to destination management
Authors HOLEŠINSKÁ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavlína JEZDINSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Valtice 19.-21. června 2013, p. 610-616, 7 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/13:00081884
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-6257-3
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-77
UT WoS 000358519700078
Keywords (in Czech) Destinační management; spolupráce; administrativní hranice
Keywords in English Destination management; cooperation; administrative boundaries
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Hana Bohrnová, Ph.D., učo 179999. Changed: 18/3/2016 08:28.
Abstract
Destinační management je vyspělá forma spolupráce mezi aktéry cestovního ruchu (Bieger, 1996), kteří byli situací na trhu donuceni se z role konkurentů transformovat do role partnerů, a získat tak konkurenční výhodu na trhu. Článek se zabývá spolupráci v rámci destinace, kterou protínají administrativní hranice. Aplikována je síťová analýza, která má poukázat na nevýhody a slabá místa zkoumané problematiky na případu destinací Krkonoše a Český ráj. Na základě rozhovorů a dotazníkového šetření byly hodnoceny tři principy destinačního managementu (Holešinská, 2007), tj. komunikace, spolupráce a koordinace. Respondenty byly dvě destinační společnosti a dotčené krajské úřady.
Abstract (in English)
Destination management is a mature form of cooperation among stakeholders in tourism (Bieger, 1996) that were forced to transfer their roles from competitors to partners and thus to gain the competitive advantage. The paper deals with the cooperation within a destination that is divided by administrative boundaries. The network analysis is practised to explain disadvantages and weaknesses of the issue on the case of Krkonoše and Český ráj. On the basis of interviews and questionnaires the three principles of destination management (Holešinská, 2007), e.g. communication, cooperation, and coordination were evaluated. Respondents of the research were two destination management organizations and concerned regional authorities.
Links
MUNI/A/0749/2012, interní kód MUName: Ekonomické přínosy cestovního ruchu pro regionální a lokální ekonomiku (Acronym: EPCR II)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 13/10/2024 07:28