Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta 1 Vnímaná moc učitele ve školní třídě: adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale Jan Mareš, Kateřina Vlčková, Zuzana Šalamounová Vzniklo s podporou projektu GAČR GA13-24456S Moc ve školních třídách studentů učitelství. ČAPV 2013 UJEP Ústí nad Labem 2 Úvod Moc (autorita) učitele ve školní třídě patří ke stabilně aktuálním tématům pedagogické praxe i výzkumu. Funkční ustanovení mocenských vztahů ve třídě je podmínkou funkční výuky (Šeďová, 2012). Definice moci Moc můžeme definovat jako schopnost ovlivnit postoje, hodnoty a jednání osoby nebo skupiny osob (McCroskey, 2006). Moc je ze své podstaty reciproční, cirkulační a situačně vázaný fenomén. Fenomén moci byl dosud u nás zkoumán hlavně kvalitativně, prostřednictvím rozhovorů a pozorování (Šeďová, 2012, Šalamounová, 2011). 3 Báze moci Vnímání moci učitele v pojetí vycházejícím z teorie Frenche a Ravena (1959) rozlišuje pět bází moci: Donucovací Odměňovací Referenční Legitimní Expertní 4 Nástroje k měření moci Dotazníky používané v této oblasti vycházející ze stejné teorie Perceived Power Measure (Richmond a kol., 1980; McCroskey a kol., 1983) Power Base Measure (Roach, 1995) Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt a Turman, 2007) určený v původní verzi pro středoškoláky. 5 Cíl výzkumu: Česká adaptace nástroje TPUS (Schrodt, Witt a Turman, 2007) Vybrat a upravit v Evropě používaný nástroj měřící vnímání moci učitele ve školní třídě • pro specifické účely projektu • pro samostatné použití v rámci dalších projektů při popularizaci tématu moci učitele Převést vlastní dotazníkový nástroj s ohledem na • kulturní podmínky • pedagogické teorie • doporučení APA, EFPA aj. • psychologie dotazování Rozšířit věkové rozpětí, ve kterém je nástroj použitelný 6 Teacher Power Use Scale (TPUS) 7 Používá se pro měření vnímání moci učitele ve třídě Založen na tradiční typologii relační moci Frenche a Ravena (1959) Rozlišuje moc ve vztahu k principů, na kterých je budována: donucovací, odměňovací, referenční, legitimní, expertní TPUS má 30 položek se 7-bodovou Likertovou škálou Důvody pro výběr TPUS Lepší psychometrické vlastnosti než předchozí nástroje Perceived Power Measure (McCroskey & Richmond, 1983) Power Base Measure (Roach, 1995) TPUS má lepší vnitřní konzistenci, souběžnou a diskriminační validitu Obsahuje validnější a reliabilnější indikátory pro 5 bází moci Koeficient reliability Cronbach alfa v rozsahu 0,77 to 0,90 Lépe měří anti-socialní formy moci (donucovací a legitimní) s pro-sociální formy moci (referenční a odměňovací) na agregované úrovni 8 Postup adaptace nástroje (1) Překlad, zpětný překlad Doplnění položek k dispozici byly bohužel pouze příklady a obecná informace o položkách vyřazených z původní verze s ohledem na mladší respondenty a jejich kognitivní specifika byly položky přeformulovány v konkrétnější a specifičtější podobě Expertní posouzení položek pracovní verze a úpravy Pilotní ověření pracovní verze ve čtyřech třídách 9 Finální podoba: Když se naučím to, co mám, učitelka mě pochválí. Originál: When a student demonstrates mastery of course material, my teacher commends and affirms the student. Pracovní alternativní formulace: Pokud si student dobře osvojí učivo, náš učitel ho ocení a pochválí. Když se látku naučím, učitel mě pochválí. Když se na hodinu naučíme, učitel nás pochválí. (ovládáme učební látku) Ukázka vývoje položek Postup adaptace nástroje (2) Finalizace pracovní verze dotazníkového nástroje a formuláře pro administrátory Seminář se studenty kombinované formy studia administrace nástroje a záznam okolností jako seminární úkol; diskuse o rozdílu mezi dostupným a jinými formami výběru Digitalizace dat čištění a příprava matice dat, kontrola dat První analýzy konfirmatorní faktorová analýza (CFA), položková analýza, výpočet reliability škál 10 Vzorek Dostupný výběr Sběr dat červen 2013 2. stupeň základní školy 2188 žáků 117 tříd s prům. 18,7 žáky (min. 4, max. 30, Me = 19) Počet dětí ze školy: x = 19,54 (SD = 6,60, min. 4, max. 51) 203 integrovaných žáků ve třídách 55 % žáků uvádělo dobrou náladu při vyplňování dotazníku 37 % neutrální, 8 % špatnou 11 Deskripce vzorku Věk žáků x = 13,69, SD = 0,87, Me 14, min. 12, max. 17, N = 2170 Roky praxe učitele x = 18,61, SD = 8,91, Me = 18, min. 3, max. 40 (data na úrovni žáka) 12 Ročník Počet žáků % 6 13 0,60 7 847 39 8 1051 48 9 273 13 ChD 4 0,18 Vyučovací předmět Počet žáků % Občanská výchova 503 22,90 Zeměpis 478 21,85 Dějepis 401 18,33 Česká literatura 620 23,34 ChD 186 8,50 Výsledky Exploratorní faktorová analýza 5 faktorů Konfirmatorní faktorová analýza 5 faktorů, ale zkrátit Cronbachovo alfa po první fázi úprav redukce položek vyřazený CFA a položkovou analýzou 13 Konfirmatorní faktorová analýza 14 MODEL FIT INFORMATION Number of Free Parameters 145 Information Criteria Akaike (AIC) 311757.340 Bayesian (BIC) 312587.833 Sample-Size Adjusted BIC 312127.143 (n* = (n + 2) / 24) Chi-Square Test of Model Fit Value 5611.889* Degrees of Freedom 935 P-Value 0.0000 Scaling Correction Factor 1.273 for MLR RMSEA (Root Mean Square Error Of Approximation) Estimate 0.047 90 Percent C.I. 0.046 0.048 Probability RMSEA <= .05 1.000 CFI/TLI CFI 0.831 TLI 0.821 SRMR (Standardized Root Mean Square Residual) Value 0.075 Mplus verze 6.1 Odhad modelu - normální. Podle tohoto testu model neodpovídá datům, hodnota by měla být p > 0,05. v normě, mělo by být < 0,05 mělo by být blízké 1 v celku v normě, mělo by být max. 0,08 Faktorové zátěže 15 STANDARDIZED MODEL RESULTS Two-Tailed Estimate S.E. Est./S.E. P-Value R BY R01 0.661 0.015 44.190 0.000 R08 0.674 0.015 44.577 0.000 R09 0.518 0.021 24.644 0.000 R11 0.648 0.015 42.774 0.000 R12 0.652 0.015 42.990 0.000 R14 0.638 0.015 41.390 0.000 R17 0.686 0.015 46.629 0.000 R21 0.649 0.016 41.209 0.000 R29 0.619 0.016 38.348 0.000 R37 0.606 0.017 36.282 0.000 E BY E02 0.723 0.014 50.992 0.000 E03 0.531 0.019 28.622 0.000 E04 0.384 0.020 18.814 0.000 E19 0.830 0.009 88.511 0.000 E24 0.581 0.018 32.286 0.000 E25 0.657 0.015 42.937 0.000 E27 0.727 0.015 47.474 0.000 E28 0.701 0.017 41.015 0.000 E32 0.763 0.013 60.034 0.000 E39 0.755 0.014 54.609 0.000 L BY L05 0.389 0.027 14.364 0.000 L07 0.659 0.017 39.118 0.000 L10 0.426 0.028 15.218 0.000 L13 0.370 0.021 17.197 0.000 L20 0.449 0.020 22.162 0.000 L33 0.693 0.015 46.261 0.000 L35 0.477 0.023 20.898 0.000 L36 0.461 0.026 17.741 0.000 L38 0.507 0.018 27.452 0.000 L40 0.130 0.025 5.122 0.000 D BY D15 0.536 0.020 27.166 0.000 D06 -0.070 0.028 -2.539 0.011 D16 0.588 0.019 31.763 0.000 D23 0.625 0.017 36.477 0.000 D26 0.452 0.021 21.781 0.000 D30 0.296 0.027 11.183 0.000 D31 0.514 0.021 24.457 0.000 D42 0.484 0.020 24.151 0.000 D43 0.377 0.025 15.231 0.000 O BY O18 0.501 0.021 24.407 0.000 O22 0.696 0.016 44.360 0.000 O34 0.529 0.018 28.634 0.000 O41 0.732 0.014 50.967 0.000 O44 0.550 0.020 26.840 0.000 O45 0.766 0.014 54.912 0.000 Báze moci α Počet položek R referenční 0,87 10 E expertní 0,89 9 L legitimní 0,72 7 D donucovací 0,68 6 O odměňovací 0,80 6 vše vše 0,83 39 Reliabilita ChD vymazána po celých případech. Korelace mezi faktory 16 E WITH R 0.752 0.015 50.500 0.000 L WITH R -0.456 0.029 -15.472 0.000 E -0.345 0.031 -11.261 0.000 D WITH R -0.526 0.026 -19.909 0.000 E -0.535 0.027 -19.484 0.000 L 0.883 0.017 51.719 0.000 O WITH R 0.662 0.018 37.123 0.000 E 0.711 0.018 39.115 0.000 L -0.233 0.032 -7.346 0.000 D -0.345 0.032 -10.705 0.000 V některých případech poměrně vysoká, nicméně to předpokládá již teorie. Vnímání bází moci učitele žáky 17 Míra souhlasu 1 – souhlasím 5 – nesouhlasím Data normálně rozložená, test normality Kolmogorov- Smirnov. Báze x Me SD Odměňovací 2,48 2,33 0,90 Legitimní 2,72 2,71 0,84 Expertní 2,11 1,89 0,89 Donucovací 3,18 3,17 0,84 Referenční 3,08 3,10 0,88 Vše 2,70 2,68 0,47 Návrhy na úpravu dotazníku Zkrácení škál Vyřazení položek, které výrazně sytí více faktorů Vyřazení položek, které měří totéž a jsou vysoce korelované Validita 5 škál měřících koncept bází moci založených na výpovědi o sobě samém bude podpořena dalšími nástroji použitými v projektu (triangulace metod a přístupů) pozorování, terénní poznámky, deníky, interview 18 Závěr Nástroj bude možné využívat ve výzkumech pracujících s konceptem percipované moci učitele Dobré psychometrické vlastnosti Srovnatelnost českých výsledků se zahraničními Na dalších datech možno rozšířit orientační normu Bude ho moci použít učitel pro sebereflexi Zde etické riziko 19 Děkujeme za Vaši pozornost, podněty a otázky. Kontakt Jan Mareš mares@ped.muni.cz Kateřina Vlčková vlckova@ped.muni.cz Zuzana Šalamounová salamounova@ped.muni.cz 20 Vnímaná moc učitele ve školní třídě: adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale Příspěvek vznikl s podporou projektu GAČR GA13-24456S Moc ve školních třídách studentů učitelství. Autoři děkují za poskytnutou podporu. KATEDRA PEDAGOGIKY, PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta 21 Vnímaná moc učitele ve školní třídě: adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale Jan Mareš, Kateřina Vlčková, Zuzana Šalamounová Vzniklo s podporou projektu GAČR GA13-24456S Moc ve školních třídách studentů učitelství. ČAPV 2013 UJEP Ústí nad Labem Přílohy Informace o projektu Položky dotazníku 22 Prezentace je součástí tří letého (2013-2015) výzkumného projektu Moc ve školních třídách studentů učitelství (GC13-24456S) podpořeného GA ČR. Cíle projektu je popsat, jak je moc vyjednávána, uplatňovaná a vnímaná studenty učitelství a jejich žáky na druhém stupni základní školy. V tomto příspěvku představíme jeden z výzkumných nástrojů, který v projektu používáme. Jedná se o adaptaci dotazníku na percipovanou moc. Projekt 23 Položky nového dotazníku – referenční moc R1 S touto učitelkou mám hodně společného R11 Rád si s učitelkou povídám i o přestávce. R12 Tuto učitelku vidím i jako člověka, nejen jako učitelku. R14 Tuhle učitelku beru jako kamaráda. R17 Myslím si, že já a moje učitelka máme stejný pohled na věc. R21 Na věci se dokážu dívat stejně jako moje učitelka. R29 Chtěl bych být jako moje učitelka. R37 To, co říká a dělá tato učitelka, je pro mě důležité. R8 Tato učitelka je vůči mně vstřícná. R9 Myslím si, že moje učitelka se mnou jedná na rovinu. 24 Položky nového dotazníku – expertní moc 25 E19 Podle mě tato učitelka umí skvěle učit. E2 Když tento učitel ve výuce něco vysvětlujem je to srozumitelné E24 V tomto předmětu vím, co a kdy mám dělat. E25 Tato učitelka dovede ukázat, jak můžu učivo prakticky použít. E27 Myslím si, že učitelka velmi dobře rozumí tomu, co učí. E28 Když učitelka něco v tomto předmětu vysvětluje, dá se tomu věřit. E3 Tato učitelka říká různé novinky, které souvisí s jejím vyučovacím předmětem. E32 Myslím si, že tato učitelka je skutečným odborníkem na tento předmět. E39 Tato učitelka mi umí vysvětlit to, čemu nerozumím. E4 Tato učitelka vysvětluje učivo podle toho, kolik toho vím. Položky nového dotazníku – legitimní moc 26 L10 Tato učitelka dává najevo, že ve škole se musí poslouchat. L13 Myslím si, že tahle učitelka se ke mně chová s odstupem. L20 Tato učitelka mi říká, že i když se mi ve výuce něco nelíbí, nezáleží na tom. L33 Tato učitelka dává hodně najevo, že učitel je něco víc než žák. L35 Učitelka naznačuje, že to, co chce ona, podporuje taky ředitel nebo řád školy. L36 Podle této učitelky mají žáci poslouchat, protože učitel je autorita. L38 Tahle učitelka říká věci typu: „Zvoní pro mě, ne pro vás.“ L40 Učitelka se odvolává na pravidla, která jsme si s ní dohodli. L5 Moje učitelka říká, že učitelé se musí poslouchat. L7 Myslím si, že tahle učitelka žije v tom, že musí být vždycky po jejím, když je učitelka. Položky nového dotazníku – donucovací moc 27 D15 I když kritizuji pravidla, učitelka si stejně udělá, co chce. D16 Když mi to v hodině nejde tak, jak si učitelka představuje, před celou třídou mě ztrapní. D23 Učitelka se na mně naštve, když dám v hodině najevo nesouhlas s tím, co říká. D26 Když neplním učitelčiny pokyny, potrestá mě. D30 Když donesu pozdě úkol, učitelka se chová tak, že se cítím špatně. D31 Když v hodině nedělám to, co učitelka chce, naštvaně na mě kouká. D42 Tahle učitelka mě přehlíží, pokud nepracuji, tak jak chce. D43 Když si nedonesu pomůcky, učitelka je nespokojená. D6 Když nedonesu úkol, cítím se fakt špatně. Položky nového dotazníku – odměňovací moc 28 O18 Když vím ve výuce něco navíc, moje učitelka to vyzdvihne před ostatními. O22 Když mi to v hodině jde, učitelka to ocení. O34 Když se v hodině chovám tak, jak učitelka chce, nějak mě odmění. O41 Když se naučím to, co mám, učitelka mě pochválí. O44 Myslím si, že když se v hodině snažím, tak je na mě učitelka hodnější. O45 Když v hodině dělám, co učitelka chce, pochválí mě za to.