Detailed Information on Publication Record
2013
Spektrum didaktických řídicích stylů ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy
SLIACKY, Jiří and Marcela JANÍKOVÁBasic information
Original name
Spektrum didaktických řídicích stylů ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy
Name (in English)
Teaching styles in lower-secondary physical education lessons
Authors
SLIACKY, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marcela JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia sportiva, Brno, Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, 2013, 1802-7679
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/13:00066235
Organization unit
Faculty of Sports Studies
Keywords (in Czech)
videostudie; didaktický řídicí styl; kategoriální systém; tělesná výchova
Keywords in English
video study; teaching style; system of categories; Physical Education
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 9/4/2014 11:46, Mgr. Eva Špillingová
V originále
Příspěvek přináší výsledky empirické studie využívání didaktických řídicích stylů v tělesné výchově na 2. stupni základní školy, jejímž cílem bylo zjistit, jaké didaktické řídicí styly učitelé ve výuce reálně využívají. Jako metoda sběru dat byla použita videostudie, pořízené videozáznamy vyučovacích jednotek byly kódovány podle uvedeného kategoriálního systému a následné vyhodnocení bylo provedeno prostřednictvím relativních četností zjištěných kategorií. Výsledky analýzy ukázaly, že učitelé ve výuce využívali pouze příkazový a praktický didaktický řídicí styl, což je v textu dále diskutováno na základě hlubší analýzy námi zjištěných výsledků a výsledků některých zahraničních výzkumů.
In English
In the paper, results are presented of empirical research on teaching styles used in physical education lessons in lower-secondary schools, which aimed to analyse everyday instruction and show which teaching styles are used. The method of video study was employed to generate data, which were later coded by means of a system of categories. The findings show that in the analysed lessons, the teachers only used the “command” and the “practice” styles. These findings are discussed in the context of further analysis of the research results and also in the context of other research carried out outside of the Czech Republic.
Links
GAP407/11/0262, research and development project |
|