J 2013

Spektrum didaktických řídicích stylů ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy

SLIACKY, Jiří and Marcela JANÍKOVÁ

Basic information

Original name

Spektrum didaktických řídicích stylů ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy

Name (in English)

Teaching styles in lower-secondary physical education lessons

Authors

SLIACKY, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marcela JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia sportiva, Brno, Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, 2013, 1802-7679

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/13:00066235

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

videostudie; didaktický řídicí styl; kategoriální systém; tělesná výchova

Keywords in English

video study; teaching style; system of categories; Physical Education

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 9/4/2014 11:46, Mgr. Eva Špillingová

Abstract

V originále

Příspěvek přináší výsledky empirické studie využívání didaktických řídicích stylů v tělesné výchově na 2. stupni základní školy, jejímž cílem bylo zjistit, jaké didaktické řídicí styly učitelé ve výuce reálně využívají. Jako metoda sběru dat byla použita videostudie, pořízené videozáznamy vyučovacích jednotek byly kódovány podle uvedeného kategoriálního systému a následné vyhodnocení bylo provedeno prostřednictvím relativních četností zjištěných kategorií. Výsledky analýzy ukázaly, že učitelé ve výuce využívali pouze příkazový a praktický didaktický řídicí styl, což je v textu dále diskutováno na základě hlubší analýzy námi zjištěných výsledků a výsledků některých zahraničních výzkumů.

In English

In the paper, results are presented of empirical research on teaching styles used in physical education lessons in lower-secondary schools, which aimed to analyse everyday instruction and show which teaching styles are used. The method of video study was employed to generate data, which were later coded by means of a system of categories. The findings show that in the analysed lessons, the teachers only used the “command” and the “practice” styles. These findings are discussed in the context of further analysis of the research results and also in the context of other research carried out outside of the Czech Republic.

Links

GAP407/11/0262, research and development project
Name: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Investor: Czech Science Foundation