J 2013

Respect between Pupils and School Staff - One of the Characteristic Features of Inclusion

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana and Jiří HAVEL

Basic information

Original name

Respect between Pupils and School Staff - One of the Characteristic Features of Inclusion

Name in Czech

Respekt mezi žáky a školskými pracovníky - jeden z charakteristických rysů inkluze

Authors

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří HAVEL (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

The New Educational Review, Toruň, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2013, 1732-6729

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.149 in 2012

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00068783

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Primární vzdělávání; speciální vzdělávací potřeby; inkluze; respekt; výzkum.

Keywords in English

Primary education; special educational needs; inclusion; respect; research.

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 4/3/2020 15:22, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

We perceive communication, cooperation, application of differentiation and individualization, maximum expectation from pupils and respect among participants of education, as characteristic features of inclusive education. In this paper we carry out qualitative and quantitative analyses of data gained from six selected indicators relating to respect in Czech primary schools, which we perceive as a necessary condition for inclusion. As a research tool we used the Czech version of the questionnaire Framework for self-evaluation of conditions of education 2007 (Kratochvílová, Havel, 2012), from which we have selected criteria specifying the characteristics of respect and analysed them.

In Czech

Komunikaci, spolupráci, aplikaci diferenciace a individualizace, maximální očekávání od žáků a respekt mezi účastníky vzdělání vnímáme jako charakteristické rysy inkluzivního vzdělání. V tomto příspěvku provádíme kvalitativní a kvantitativní analýzu dat získaných ze šesti vybraných indikátorů vztahujících se k respektu v českých primárních školách. Jako výzkumný nástroj jsme užívali českou verzi dotazníku Rámec pro hodnocení podmínek vzdělání 2007 (Kratochvílová, Havel, 2012), z kterého jsme vybrali specifická kritéria respektu a analyzovali je.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
MUNI/A/0072/2012, interní kód MU
Name: Podpora výsledků tvůrčí činnosti na Pedagogické fakultě (Acronym: ProRIV)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached