a 2013

Problematika realizace geologických průzkumných prací v prostředí horninového masivu se silným tektonickým porušením v protoru stanice Červený vrch/Bořislavka na trase metra V.A v Praze

TLAMSA, Jiří, Jiří ROUT and Martin KNÍŽEK

Basic information

Original name

Problematika realizace geologických průzkumných prací v prostředí horninového masivu se silným tektonickým porušením v protoru stanice Červený vrch/Bořislavka na trase metra V.A v Praze

Authors

TLAMSA, Jiří, Jiří ROUT and Martin KNÍŽEK

Edition

12. Mezinárodní konference Podzemní stavby Praha 2013, 2013

Other information

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

ISBN

978-80-260-3867-2

Keywords in English

podzemní stavby; geologický průzkum; geotechnika

Tags

International impact
Změněno: 14/8/2013 16:01, Mgr. Martin Knížek, Ph.D.

Abstract

V originále

Stanice Červený Vrch/Bořislavka se nachází na nové trase metra V.A v Praze a je projekto-vaná jako jednolodní ražená stanice s délkou 193 m a plochou výrubu cca 224 m2. Objekt stanice s celkovým nadložím 15 – 22 m se nachází pod frekventovanou ulicí Evropská se středovým tramvajo-vým pásem a okolními výškovými budovami. V krátkém časovém předstihu před plánovaným zaháje-ním ražeb byly v prostoru stanice provedeny doplňkové průzkumné práce, které společně s výsledky dokumentace přístupové štoly zjistily diametrálně odlišné geologické podmínky oproti původně před-pokládaným. Namísto očekávaných poloh masivních pevných křemenců byl v celém prostoru stanice zjištěn výskyt jílovitoprachovitých břidlic různého stupně zvětrání s pouze ojedinělými polohami kře-menců, v četných polohách navíc s intenzivním tektonickým porušením. Nově zjištěné výrazně méně příznivé podmínky ražby vedly k nutné úpravě projektu zajištění stability podzemního výrubu stanice, přizpůsobení postupu ražeb a návrhu řady dalších stavebně-technických opatření. Vyhodnocení kom-plexního geotechnického monitoringu a geologické dokumentace postupné ražby stanice umožnilo zpětně posoudit správnost závěrů provedených průzkumných prací v podobě sestavení strukturně-geologického modelu horninového masivu a stanovení jeho geotechnických parametrů. Problematika projekční přípravy a ražeb stanice Červený Vrch/Bořislavka dobře ilustruje potřebu dodržovat základ-ní pravidla provádění geologických průzkumných prací, zejména pak realizovat průzkumy v několika navazujících etapách v adekvátním rozsahu a dostatečném časovém předstihu před zahájením stavby.