KAŠE, Vojtěch. Didaché 9-10: Problémy a perspektivy současného bádání (Didache 9-10: Problems and Perspectives of Contemporary Research). Religio : revue pro religionistiku. Brno: Česká společnost pro religionistiku, 2013, vol. 21, No 1, p. 73-94. ISSN 1210-3640.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Didaché 9-10: Problémy a perspektivy současného bádání
Name (in English) Didache 9-10: Problems and Perspectives of Contemporary Research
Authors KAŠE, Vojtěch (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro religionistiku, 2013, 1210-3640.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00069106
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Didaché; rituální jídlo; původ eucharistie; rané křesťanství; židovské křesťanství; židokřesťanství; identita společenství
Keywords in English Didache; ritual meal; eucharistic origins; early Christianity; Jewish Christianity; communal identity
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 21/4/2014 16:47.
Abstract
Článek kriticky reflektuje dosavadní bádání o kapitolách 9-10 křesťanského spisu Didaché a analyzuje jeho důležité sociálněformativní obraty. Argumentuje, že zaměření nedávných prací na podstatu jídla předepsaného v Didaché a na předpokládané židovské kořeny textu neprávem zastiňuje sociálněformativní aspekty stojící za textem. Společenskovědní přístup k ranému křesťanství je daleko více nápomocen než tradiční otázky, chceme-li rozklíčovat komunitní identitu skupiny stojící za tímto textem a vsadit tuto skupino do kontextu jiných raně křesťanských hnutí.
Abstract (in English)
This article reconsiders recent scholarship on the Didache 9-10 and analyzes some of the important social formative terms used in this early Christian text. It is argued that the concentration of recent scholars on the essence of the meal prescribed in the text and on the supposed Jewish roots of the text unjustly shadowed the social formative aspects standing behind the text itself. A social scientific approach to early Christianity is much more helpful than these traditional questions if we want to disentangle the communal identity of the group standing behind the text and put this group into the context of other early Christian movements.
PrintDisplayed: 5/5/2024 14:06