C 2013

KREATIVNÍ PŘÍSTUP VE VYUČOVACÍM PROCESU

VRUBL, Štěpán, Jarmila NOVOTNÁ, Sylva KOVÁČIKOVÁ and Martin ZVONAŘ

Basic information

Original name

KREATIVNÍ PŘÍSTUP VE VYUČOVACÍM PROCESU

Name (in English)

Creative approach in the teaching process

Authors

VRUBL, Štěpán (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jarmila NOVOTNÁ (203 Czech Republic), Sylva KOVÁČIKOVÁ (203 Czech Republic) and Martin ZVONAŘ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, Soudobé podněty v pedagogice tělesné výchovy II. p. 38-56, 19 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14510/13:00069121

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-210-6320-4

Keywords in English

creativity; education; creativity in the teaching process; creative approach

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 25/4/2014 17:26, Mgr. Olga Krčmařová

Abstract

V originále

S pojmem tvořivost se setkáváme stále častěji, nicméně mnohdy chybí její správná definice a využití v praxi. Tvořivost neboli kreativita (z lat. creo = tvořím), či invence, je zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost. Tvořivost je činnost člověka, vytvářející nové materiální, technické, umělecké, kulturní a duchovní hodnoty. Přenos kreativity z teorie do praxe školní výuky se týká hlavně starší generace učitelů na I. stupni základní školy, kteří neradi přináší něco nového. Učitel musí být pro žáka příkladem kreativního člověka. Přirozenou součástí vnímání dětského světa je hra. S hrou se setkávají v podstatě od narození hlavně doma, ve škole a mezi vrstevníky. A právě prostřednictvím hry mohou děti projevit své pocity a rozvíjet svou osobnost. Velmi významnou je pak hra tvořivá, kde dítě může rozvinout a vyjádřit své nápady i vnitřní pocity. Podle Kováčikové (2003) by tvořivá hra měla být v edukačním procesu zábavou a poučením. Již před mnoha lety učitel národů Jan Amos Komenský mluvil o škole jako o tvořivé dílně, z které vyjdou jedinci dobře připraveni na život. Je potřeba ve vyučovacích hodinách uplatňovat úkoly a cvičení na rozvoj tvořivosti.

In English

The concept of creativity we see more and more, but often lack the proper definition and use in practice. Creativity (from lat. Creo = I create), or invention, is a special set of skills that allow artistic, scientific or other creative activities. Creativity is a human activity, creating new material, technical, artistic, cultural and spiritual values. Transfer of creativity from theory into practice school teaching mainly affects older generation of teachers in primary schools who do not like to bring something new. The teacher must be an example for student as a creative person. A natural part of children's perception of the world is a game. The game appears in their lives basically from birth - especially at home, at school and among peers. And through play, children can express their feelings and develop their personality. Very important is a creative game where the child can develop and express their ideas and feelings inside as well. According to Kovačiková (2003) a creative play should be in the education process fun and learning. Many years ago, the teacher of nations Jan Amos Comenius talked about the school as a creative workshop in which individuals come well prepared for their future life. It is necessary to apply assignments and exercises to develop creativity in the classroom.

Links

CZ.1.07/2.4.00/17.0035, interní kód MU
Name: Rozšiřování výzkumných a pedagogických kompetencí prostřednictvím spolupráce v kinantropologickém výzkumu (Acronym: Spolupráce v kinantropologii)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.4 Partnership and networks