ŠVAŘÍČEK, Roman. Konec pedagogiky: kritický esej (The End of Educational Sciences: A Critical Essay). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 18, 2-3, p. 55-72. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2013-2-3-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Konec pedagogiky: kritický esej
Name (in English) The End of Educational Sciences: A Critical Essay
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Full text Full text Digitální knihovna FF
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00066310
Organization unit Faculty of Arts
Doi 10.5817/SP2013-2-3-4
Keywords (in Czech) diskurz; pedagogika založená na důkazech; praktický výzkum; ICT
Keywords in English discourse; evidence-based education; research for practise; ICT
Tags rivok, RIVZ
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 15/4/2014 11:00.
Abstract
Kritický esej popisuje tři současné diskurzy, které natolik ohrožují základní principy pedagogických věd, že lze s nadsázkou hovořit o konci pedagogiky. Koncem pedagogiky je myšleno nahrazení pedagogických konstant jinými prvky. Diskurz je pojímán jako určitý způsob vnímání skutečnosti v daném oboru a dané době, což se v prvé řadě projevuje v jazyce a ve druhé řadě v rámování debaty uvnitř daného oboru. Postupně analyzujeme tři diskurzy (diskurz evidence, praktického výzkumu a technologický diskurz) a detailně popisujeme jednotlivé koncepty a myšlenky, ze kterých jsou dané diskurzy vystavěny. V závěru shrnujeme vliv popsaných diskurzů a ukazujeme, jak mohou nahradit některé pedagogické koncepty, pokud nedojde ke konsolidaci oboru.
Abstract (in English)
This critical essay describes three contemporary discourses which threaten the essential principles of educational sciences to such a degree that it is possible to start talking about the end of educational sciences, albeit with a hint of exaggeration. The end of educational sciences is understood to herald a change in educational constants and their replacement with different elements. We understand discourse as a way of perception in a given field at a given time which is mirrored both in language and in the framing of debates in the field. We progressively analyse three discourses (evidence-based discourse, discourse of practical research and technological discourse) and describe in detail the individual concepts and thoughts from which the discourses stem. The essay concludes with a summary of influences of the described discourses and also with showing how the discourses can replace some educational concepts, if the field is not consolidated.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
PrintDisplayed: 29/7/2024 05:28