J 2013

Konec pedagogiky: kritický esej

ŠVAŘÍČEK, Roman

Basic information

Original name

Konec pedagogiky: kritický esej

Name (in English)

The End of Educational Sciences: A Critical Essay

Authors

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/13:00066310

Organization unit

Faculty of Arts

DOI

10.5817/SP2013-2-3-4

Keywords (in Czech)

diskurz; pedagogika založená na důkazech; praktický výzkum; ICT

Keywords in English

discourse; evidence-based education; research for practise; ICT

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 15/4/2014 11:00, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Kritický esej popisuje tři současné diskurzy, které natolik ohrožují základní principy pedagogických věd, že lze s nadsázkou hovořit o konci pedagogiky. Koncem pedagogiky je myšleno nahrazení pedagogických konstant jinými prvky. Diskurz je pojímán jako určitý způsob vnímání skutečnosti v daném oboru a dané době, což se v prvé řadě projevuje v jazyce a ve druhé řadě v rámování debaty uvnitř daného oboru. Postupně analyzujeme tři diskurzy (diskurz evidence, praktického výzkumu a technologický diskurz) a detailně popisujeme jednotlivé koncepty a myšlenky, ze kterých jsou dané diskurzy vystavěny. V závěru shrnujeme vliv popsaných diskurzů a ukazujeme, jak mohou nahradit některé pedagogické koncepty, pokud nedojde ke konsolidaci oboru.

In English

This critical essay describes three contemporary discourses which threaten the essential principles of educational sciences to such a degree that it is possible to start talking about the end of educational sciences, albeit with a hint of exaggeration. The end of educational sciences is understood to herald a change in educational constants and their replacement with different elements. We understand discourse as a way of perception in a given field at a given time which is mirrored both in language and in the framing of debates in the field. We progressively analyse three discourses (evidence-based discourse, discourse of practical research and technological discourse) and describe in detail the individual concepts and thoughts from which the discourses stem. The essay concludes with a summary of influences of the described discourses and also with showing how the discourses can replace some educational concepts, if the field is not consolidated.

Links

GA13-23578S, research and development project
Name: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching